Canon Speedlite ?
Hej! Jag vill köpa mig en extern blixt, men vet inte vilken jag ska ha. Har sett att många duktiga fotografer som har en Canon Speedlite 430EX II. Är det en bra blixt och vad ska man tänka på när man köper en blixt? Vill helst inte köpa för dyr..
Tacksam för svar!
//Ellen
Det blir ett bra val. Det finns egentligen ingen anledning att skaffa en dyrare blixt mer än att en dyrare är kraftigare och vädertätad. Två viktiga tillbehör som gör blixtfotograferandet så mycket bättre är en ETT-L-kabel och en softbox.
Vad gör en ETT-L-kabel och en softbox?
//Ellen

Eller så köper du för samma pris, två studioblixtar som är mer än dubbelt så starka per styck, två stativ och ljusmodifierare ( paraplyer typ ).
En extern kamerablixt är ju bra att ha med utomhus, men är ganska dyr om man jämför med vad man får för samma pengar vad gäller studioblixtar.
Beror lite på vad du har tänkt att ha din blixt till. Vill du börja experimentera med typ "modellfoto" eller bara få bättre bilder inomhus?
Vill du mest ha den för att få bättre bilder inomhus så är det en kanonblixt, den sköter sig själv.
Vill du börja leka lite mer med ljuset och skaffa dig en liten ministudio så kan jag istället rekommendera att du köper två kinablixtar typ http://www.ebay.co.uk/ctg/Yongnuo-Speedlite-YN-460-II-Shoe-Mount-Flash-Multiple-Brands-/102954512 och några billiga stativ och paraplyer eller små softboxar. Dessa är dock helt manuella och är inte jättelätta att använda för att bara få bättre bilder inomhus, dom kräver mer kunskap, de är som sagt helt manuella.
Jag har en Canon 430EX II som jag mest använder när jag bara vill få bättre inomhusbilder vid tex barnkalas, släktmiddagar och liknande. Har sedan ett antal kinablixtar för lättare studiolek och om jag ska göra nått mindre fotojobb (ex halvkroppsporträtt) borta.
Har även tre studioblixtar som jag helst undviker att släpa med mig.
Men för att summera mitt pladder, EX430 är en bra och enkel blixt om du vill få bättre inomhusbilder (samt lätta upp skuggor i solsken) men vill du mest experimentera med ljuset så får du mer lekmöjligheter om du köper kinablixtar samt fjärrstyrning till dem. Det går att göra jättemycket med speedlights, ett bra ställe att kolla är http://strobist.blogspot.se/2006/02/welcome-to-strobist.html eller bara söka på youtube.
Ha det gott!

Som alltid skiljer sig erfarenheterna lite. Jag tycker inte att det är ett dugg svårt att använda helt manuell blixt, medan de automatiska mycket sällan fungerar optimalt. Jag tycker att det är lättare att få rätt exponering med manuell inställning, och TTL är inte ett dugg bättre än den automatik som förr var inbyggd i automatiska blixtar.
Eftersom digitaltekniken ger resultatet omedelbart, är det mycket lätt att rätta till bländaren om man har råkat välja fel vid manuell inställning. Motsvarande kontroll på en automatisk blixt är i regel mycket mer komplicerad.
Det här är kanske en lika stor brandfackla som debatten om spegel eller inte i en systemkamera, men vad jag har sett av TTL, skulle jag aldrig välja en TTL-blixt. Ett otroligt överpris för en finess som i grunden är helt feltänkt.
Tack för alla svar, nu är jag nog lite klokare i alla fall!
//Ellen