Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 1663 ggr
moa
0

spindel och groda. Kommentera!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på en spindel jag tog idag. Vad tycker ni? Tips att tänka på i framtiden? Den är ändrad i färgerna (automatisk färg korrigering) samt beskuren.

Och andra bilden är på en stackars groda som vi satte på hästens rumpa och fotograferade. Den är beskuren bara.

moa
0

Grodan

moa
0

Ingen som har nått att säga?

Cevir
0

#0, Försök få spindeln lite skarpare, men annars en väldigt bra bild!
#1, Fin bild! Men försök gärna få hela grodan skarp.

/ Sara

/ Sara & Casper

moa
0

Hur får jag det då? Min kamera blir så automatisk och jag bara klickar så.. Men finns dt någon speciell inställning?

Vattnadal
0

Grodan är en padda för det första. Annars skulle jag nog förutom skärpan ha dammat av hästrumpan och kanske paddstackaren med! Flört Eller helt enkelt fotat paddan i gräset, mer naturligt för den, eller på svart sammet, för att framhäva paddan mer.

Jag brukar tvätta av paddorna med lite vatten innan jag fotar, om de ser torra och skräpiga ut. Ett dopp i dammen brukar göra dem till mycket medgörliga modeller. Särskilt eftersom alla paddor som hälsar på här knallar in under grinden, går uppför uppfarten och tar sig genom trädgården till dammen. 

Har du en kamera som inte gillar att gå för nära, så fota på lite längre håll, lägg till nån dm eller så, och klipp bort det onödiga i datorn sen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Cevir
0

_moa_, Där fick du massa bra tips av Vattnadal ;) Och de flesta digitalkameror (Vad jag vet) har en inställning som heter Macro, vilket är en funktion som ställer in sig på att fota saker nära. Vissa kameror har det "inbyggt" så man inte behöver tänka på att trycka på massa knappar osv :) Så om du har en knapp med en blomma på betyder det antagligen macro. (Gör det på dom kameror jag använt mig av iaf ;P)

/ Sara

/ Sara & Casper

Puma77
0

Jag gillar det men tror att grodan framhävts mer om du tagit den i gräset o kanske som sagt blött upp den lite.

Jag tog mig friheten o höjde kontrasten lite på den så blev förgerna klarare o uvudet kom fram ännu mer.

Hoppas de inte gjorde något.

//Pia

Fallande
0

Du borde fråga innan du ändrar någor på hennes bild, Puma77.

Mvh Sara

Puma77
0

#8 ett lättare sätt att förklara men som jag skrev efter så hoppades jag att det inte gjorde något o stör det henne så kan jag väl ta bort det, inte svårare än så. Hon ville ha förslag o det fick hon.

Jag anser att paddan e skarp i huvudet o det visade sig när jag höjde konstrast  o ändrade lite i högdagar m.m

Många bilder som man kan ha på datorn kan många gånger ratas men tar man sig lite tid med dem så ser man att de inte är något fel på dem alls.

Kan även tillägga att de inte finns på min dator heller så jag kommer inte använda dem som andra gör…… Har egna. 

_moa_får göa precis som hon vill o förhoppningsvis testa själv med alla tips hon får.

//Pia

AliceL
0

Spindeln är en hyfsad bild tkr jag, inte superduper men inte dålig. Du skulle nog tjäna på en mer enfärgad bakgrund; testa nästa gång att höja/sänka din position lite, så träder motivet fram bättre. Bilden är lite mörk, och mer fokus på spindeln skulle inte skada. Snyggt jobbat ändå ;)

AliceL
0

Gillar grodan mycket bättre! Även här skulle du tjäna på renare bakgrund (och förgrund) tror jag. Snygg skärpa, roligt uttryck hos grodan.

moa
0

Tack för era kommentarer! Jag ska ge mig ut i naturen och fota snart igen då och tänka på era tips. Det vimmlar av grodor här nu så jag ska försöka hitta en till!

Puman 77: Jätte bra bilden blev :) Gjorde absolut inget att du ändrade den.

Tack igen alla!

Puma77
0

Kul att du gillade den o jag hoppas på fler bilder på grodor från dig.. Själv har jag inte hittat några mer än enstaka småsaker som inte vill vara med o slinker undan lika snabbt som de dyker upp.

//Pia