Köpa ny/beg kamera!
Hej fotografer :P Skulle behöva lite tips om vad för kamera jag ska satsa på. Idag dog min Samsung nx11 som jag haft i 2år. Den har varit en perfekt "nybörjar" kamera tycker jag. Men nu vill jag, när jag ändå måste köpa ny, satsa på en lite bättre. Har inte mycket pengar att lägga ut bara så här, detta var ju inte planerat, men använder min kamera i arbetet så vill ju få tag på en ganska fort! Vad ska jag satsa på? Tittar mest på Nikon. Letar lite på blocket, men det är en djungel.. Blir även osäker på oseriösa säljare m.m Tack för titten och hoppas just du kan hjälpa mig! :D Får man fråga här efter nån som har en kamera kanske? :)
HALLLOJJJ!
Min Flickr

Dina frågor är otroligt svåra att svara på, då du inte på något sätt nämner vad du saknade hos din NX, som du tror skulle vara "bättre" hos exempelvis Nikon. Inte heller framgår det hur din kamera har gått sönder.
Man kan ha väldigt många olika anspråk på hur kameran ska vara, och Samsung är ju faktiskt bättre än Nikon på en del saker, där de främsta egenskaperna kanske rör bildskärm och fjärrkontroll, medan det är en aning glest på optiksidan om man är beroende av någonting som finns hos den ena men inte hos den andra. Och varför inte helt enkelt laga NX-kameran eller skaffa en ny liknande men kanske med egenskaper som du saknade just hos den här?
Jag råkade ut för samma sak, att kameran dog, för en tid sedan, och det jag gjorde då var att köpa ett nyare kamerahus, visserligen ett annat märke än den Panasonic som dog för mig, men i samma system, så jag behöll alla tillbehör och objektiv som jag hade skaffat.
Så jag har ingenting konkret att komma med, annat än att Samsung knappast är underlägset, och om du har vant dig vid ett spegelfritt system tror jag att det är ganska kontraproduktivt att skaffa en historisk relik för att ersätta den. Men allt beror på precis vilka krav du vill ställa på kameran. Och det nämner du ju ingenting om.
Jag tror att din hädangågna kamera har Pentax K-fattning. Då kan du köpa en Pentax och använda de objektiv du redan har. I ditt läge skulle jag satsa på en Pentax K-3 om jag skulle köpa en ny kamera. Eftersom den är helt ny på marknaden kan jag tänka mig att många som har förgångaren, K-5, kanske vill byta upp sig. Därför kan det vara en god idé att leta K-5 på begagnatmarknaden. En utmärkt kamera, jag har en själv som används flitigt.

Nej Jalking. NX är Samsungs spegelfria systemkameror, och deras optik passar ingen annanstans.
Bland fördelarna med de senare NX-modellerna är att de kan styras från en surfplatta eller smartphone och att man då också får sökarbilden där och kan jobba från pekskärmen för inställningarna. Det gör kamerorna särklassigt bra för att jobba i studio, och särskilt för produktfotografering, dvs när man fotograferar föremål som inte rör sig.
Till skillnad från exempelvis Canon, använder Samsung ett gränssnitt som är standard, IEEE 802.11. Det är det helt vanliga trådlösa nätverket, och via det kan man alltså inte bara föra över bilderna, utan man har sökarbilden i realtid på skärmen i telefonen eller på plattan. Än så länge är Samsung nästan ensamma om det. Den enda andra nyare kameran jag känner till som har standardgränssnitt är Olympus OM-D E-M1.
De två stora har bjudit med armbågen när det gäller fjärrkontroll. Ingen av dem har något som kan jämföras.
Asch, jag googlade på NX11 och hittade texten "kompatibel med Pentax K-bajonett" men läste inte färdigt meningen. Där stod "via adapter" ☺️
En K-5 är nog ändå ett väldigt bra begagnatköp, men har man en objektivsamling som inte passar är det ju inte lika kul.
Ojoj, nu gjorde du det lite svårare för mig Inkanyezi! :) Tänkte mig bara lite enklare tips på begagnad marknaden, vad som är en hyfsad kamera. Du höjer nx11 till skyarna, det förstår jag inte riktigt.. Det jag är missnöjd över med min nx11 är att den inte riktigt klarar av rörelsebilder, då det är mycket det jag fotar. Motorsport o hundar! Har forskat lite i det o fått klart för mig att nx11 inte riktigt klarar av det. Sedan har vi bildkvaliteten som inte är och det har också med ISOn att göra. En perfekt förklaring finns i detta test: http://www.kamerabild.se/tester/kameror/test-av-samsung-nx11-tar-nytt-grepp Min nx11 började med att inte kunna fokusera alls, 1min efter så vart skärmen helt randig och hoppade. Först stod det kontrollera batteriet eller nått liknande. Sedan stod det kontrollera linsen. Jag trodde det va fukt skada men när jag tog hem den o väntade några timmar, laddade batteriet så funkade den. Skulle foto nästa dag på jobbet och det tog 2 min så började den igen.. Kan ha med objektivet att göra men jag tänker ju inte köpa ett nytt objektiv bara för o testa??! (Har bara ett objektiv) Nya kameran: zooma långt = bra kvalitet vid rörelsebilder. Inget konstigt märke, vill helst kunna hitta objektiv o tillbehör från andra märken.. Alltså inte köpa ett objektiv för 1300000:- :D Hoppas det var lite mer info!
HALLLOJJJ!
Min Flickr

Jag skulle nog inte kalla det att "höja den till skyarna", men eftersom det är vissa skillnader mellan olika typer av kameror, så kan det ju vara bra med mer kött på benen om vad det egentligen är som du vill ha av en ny kamera. Det finns egenskaper hos Samsung NX som är bra även om den kanske inte passade dig och de nyare modellerna är faktiskt helt överlägsna det mesta när man behöver fjärrstyra.
Informationen som du har givit säger faktiskt en del.
Just att ta bilder av sådant som rör sig fort är den svagaste punkten hos de tidiga modellerna av NX, och det har inte förbättrats mycket på senare modeller. Men innan man springer iväg och skaffar ett nytt system måste man också ha klart för sig att det också gäller flertalet av de billigare modellerna från andra tillverkare, de som kallas instegsmodeller.
Men det problemet ligger inte enbart hos kameran, utan det handlar till stor del om kunskap hos den som hanterar den. Kameran är ett verktyg, och med verktyg i händerna på skickliga hantverkare kan mycket åstadkommas, medan samma verktyg hos den som inte har handlaget kan leda till besvikelse. Vi har sett det flera gånger här, och klagomål på egenskaper av det här slaget kommer också på kameror från de två stora. Väldigt ofta kan man se svar som att modellen x från CaNikon är inte bra för sport, utan man behöver modellen y (som kostar en hel del mer).
Så det är egentligen inte något större problem att ta sådant som rör sig med en NX, det är bara att man får lov att använda en strategi som håller. Kameran fokuserar inte på det som rör sig, utan man får göra som man gjorde förr; endera fokusera manuellt, eller låsa fokus där motivet kommer att befinna sig när man trycker av. Precis samma strategi måste man ofta använda med andra kameror, också från de två stora tillverkarna.
Och högt ISO, det handlar till stor del om kamerageneration, och det har för många varit skälet att "gradera upp", vilket innebär att det man hittar begagnat ofta är just de kameror som inte heller är några höjdare när det gäller svagt ljus och man måste höja ISO för att alls få någon bild.
Så det är inte lätt att få ihop låg budget och bästa egenskaper.
Mest för pengarna brukar ofta vara Pentax, och även deras instegsmodeller har alltid haft mycket goda egenskaper. Det är fortfarande så. När det gäller sensorns egenskaper, så är också Nikon ett snäpp bättre än Canon, och det finns instegsmodeller som har bland de allra bästa sensorer som finns att få. De är lite dyrare än modellerna som är på väg ut och som har en generation äldre sensor.
Ingen av instegskamerorna är någon höjdare på det som rör sig fort, och i synnerhet om ljuset är svagt. De är i alla fall bättre än NX på den punkten, men vilken kamera man än skaffar sig, handlar det mer om hanteringen än vad teknikerna har lagt in. Kameran kan inte tänka, och den kan inte heller läsa tankar. Det är därför "avancerade" modeller har en massa rattar och knappar så att man ska kunna tala om för den vad man vill göra.
Bland kamerorna som finns nu är troligen ett av de mer prisvärda paketen det här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-500svart18200
Där får man med ett telezoomobjektiv till ett hyggligt pris och har på så sätt ett ganska komplett system.
En kamera som ger lite mer, men som också kostar mer, är den här:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-50rod1855
Där följer inget tele med, men kameran är vädertätad.
Pentax har en osedvanligt bra stabilisering, som är inbyggd i kamerahuset och därför fungerar med alla objektiv. Den stabiliserar bättre än optisk stabilisering, genom att den också stabiliserar för vridning runt optiska axeln.
De två som jag har pekat på här är i stort sett lika, utom att den ena är vädertätad. De hör till det absolut bästa man kan få tag på idag.
Om man vill ha ännu bättre sensoregenskaper, så är nästa generation på väg in, men kameran kostar då mer, också om man väljer en instegsmodell. Nikon har till exempel modellen D5300 med den allra senaste sensorn som är ett litet snäpp bättre än den som sitter i Pentax K-50/500. Den har en utfällbar bildskärm, vilket är mycket bra när man ska jobba i obekväma lägen, men sökaren är inte lika bra som på Pentax. Nikon har inte stabilisering inbyggd i kameran, utan för att få stabilisering måste det finnas i objektivet.
Det finns också en Pentax med den nya sensorn och i stort sett extra allt, och den kostar självklart mer.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-318135
Den kameran tillhör inte instegssegmentet, utan den är tänkt för proffs och avancerade amatörer.
Om man letar efter begagnat är kanske Canon 7D den som kan svara bäst mot dina önskemål och budget, men då får man en lite äldre sensor som inte klarar svagt ljus lika bra. Om man kan hitta en begagnad Pentax av senare modell, kan det vara ett bättre köp.

Fotosidan.se tycker jag är jättebra med att kolla kameror osv. tycker dom är lite seriösare än Blocket där.
#2 Dom äldre samsung modellerna har samma fattning som pentax. Typ samsung GX-10.
Jag har själv en Canon och en av dem nyare Samsung NX men har även provat Pentax en hel del så det är väl endast dom jag kan kommentera. För många år sedan hade jag även en samsung GX, lite så på skoj.
Jag skulle nog inte säga att Canon är bättre än pentax eller pentax är bättre än samsung. Allt beror på vad man är ute efter.
Pentax tycker jag är bra eftersom den har inbyggd bildstabilisator (som faktiskt funkar bättre än vad jag trodde) pentax är även rejält vädertätade och nu börjar dom få ett större utbud. Deras DA* objektiv är jag riktigt imponerad av och man kan använda alla pentax objektiv (även analoga) Pentax k-5 ligger i ungefär samma nivå som Canons 7D förutom att canons 7D är i den mer avancerade klassen.
det kan man läsa här: http://www.dxomark.com/Cameras/Compare-Camera-Sensors/Compare-cameras-side-by-side/(appareil1)/676%7C0/(brand)/Pentax/(appareil2)/619%7C0/(brand2)/Canon/Pentax/(appareil2)/619%7C0/(brand2)/Canon)
Canon tycker jag gör både bra och dåliga kameror, min 500D som jag hade innan min 5D mark ii var jag faktiskt inte jätteimponerad av, den brusade redan på lågt ISO, skärpan var inte världens bästa och man kan inte filma manuellt på den. 5D mark ii är helt klart bättre men den är också rätt mycket dyrare.
Samsung NX köpte jag för att inte behöva släpa omkring på min Canon hela tiden, och den är jag faktiskt sjukt imponerad av. Skärpan, autofokusen osv är superbra och det är jättesmidigt att man kan få plats med en sådan sensor är i en sån liten kamera.
Ska man fota hundar och motorsport så antar jag att man behöver en snabb kamera. Kanske till och med vädertätad eftersom som man inte alltid har tur med vädret? Mitt tips är att gå till närmaste Media Markt eller närmaste fotobutik och känns och klämma på kamerorna.