Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 628 ggr
wirsen
0

Lite tankar runt copyright

Vi som hänger här på fotoifokus lägger ju ofta ut fotografier som vi har tagit. Det finns ju många där ute (inte vi som använder sidan) som helt enkelt kanske snor bilderna rakt under näsan på oss och använder dem exempelvis på sin hemsida. Bör vi inte på något sätt lägga in en liten text eller (bild i bilden) där det exempelvis står "copyright [namn]" så detta inte inträffar. Jag är ju ganska ny inom fotografering så förmodligen är det väl ingen som vill sno mina bilder (ta i trä), men faktum är att det finns en hel del proffisonella bilder här (enligt min mening), värt att tänka på, eller kanske inte. Vad tycker ni?

mvh Niklas

AmmiG
0

En alltid aktuell fråga. Ska bli intressant att se vad killarna och tjejerna som lägger upp så många fina bilder här svarar.

Jag lägger ofta (inte alltid) in copyrighten på mina bilder. En nackdel med copyright text, är att bilderna vanligtvis går att beskära, så texten försvinner.

Jag har sett, att man ska kunna skaffa sifferkoder, som man lägger in i bilden. Hur vet jag inte, tror att sifferkoden ska kopieras in i bildens egen kod. Kanske finns någon som vet mer om det. Till dessa koder kunde man få sökrapporter, som talade om exakt var sökmotorn hade funnit en bild med den specifika koden.

Tyvär tror jag man måste ha en kod till varje bild, vilket jag inbillar mig kan bli väldigt ohanterligt för den som tar många bilder.

/Ammi

bjorsa
0

De finns väl sidor där de inte går att tex högerklicka på bilden för att spara den kanske de vore något?Fast de e ju något för staffan eller robert  att svara på .

mvh/bjorsa

Tallkott
0

Inte för jag tror någon tar mina bilder, men i så fall tar jag den risken. Känns som det är upp till mig själv och lägga in texer o skydd i bilden. Att det inte går att högerklicka, går ju lätt att gå runt, men vist det skadar ju inte om det går få till nått skydd. Bra att det tas upp.

EvaRittsel
0

En viss tröst är att bilderna inte kan tryckas som vi lägger ut. I alla fall inte om man håller de format som anges. Men på andra hemssidor kan de ju användas och det är tråkigt när man inte vet. Det där med koder verkar intressant!

AmmiG
0

#4 Nu har jag missat något…"om man håller de format som anges". Vilka format ?

Fotord
0

De bilder som man ser på webben kan man sno och använda på webben. Det finns inte många vägar runt det. Man kan göra det lite surt för tjuven och sålla bort den stora massan men det går alltid att sno en bild. Som EvaRittsel säger så är det ju svårt att skriva ut små bilder med hög kompression. Det blir inte snyggt helt enkelt.

AktieTrader
0

Det finns inget behov att skriva copyright på bilderna. ALLA bilder är skyddade enligt lagen. Vill man förhindra användning så får man sätta ett kryss rakt över biler eller något liknande.

Fast jag hade varit glad om någon stal min bild under förutsättning att jag kom på det. Då får man rätt bra betalt för bilden, men det kan krävas en del jobb att få pengarna.

[Theriss]
0

Jag sätter Copyright på alla mina hästbilder för det finns en massa ungar som mer än gärna snor till sina internethästar. Har kommit på en som använt en bild från mig, hon skyllde på att hon fått den av en kompis… så det gör det rätt att ta bilden då liksom.. Fundersam Jaja, hon tog i alla fall bort bilden direkt efter att jag sagt till henne.

PimTheGreat
0

??? Jag förstår inte detta riktigt…hur gör man då när man lägger in en bild som man inte vill ska kunna kopieras eller bli i ett internetstall??? Inte så duktig på detta…

AktieTrader
0

#9 Det går inte. Kan man se bilden så går den även kopiera den. Man kan bara göra det olika svårt att kopiera den.

Robert
0

Bilderna som ligger uppe här på FotoiFokus blir max någon cm stor om man printar upp den som högupplöst.

Robert

AmmiG
0

Robert, kan du förklara det här …"printar upp den som högupplöst".

Printar, får mig att tanka på utskrift på skrivare. Men jag tror det är något annat du menar.

Robert
0

hehe, jag skriver nu i två forum, ena på engelska och den här på svenska :). På det andra forumet så blir det svengelska och där undrar man också vad jag menar.

Skriver ut, skulle jag har skrivit. Tack för att du korrigerar mig!

Robert

AmmiG
0

Glad Det var väl inte tänkt som en korrigering. 

Det här med storleken gäller bara, om man försöker ut bilden direkt härifrån sajten. Om bilden spars ner till datorn först, då fungerar ju inte detta skydd.

EvaRittsel
0

Gå med i BUS. Organisationen som bevakar att dina bilder inte stjäls!

http://www.bus.se

AmmiG
0

#15 Vilket bra tips!