Kan ni hjälpa mig?
Hejsan! Jag är intresserad av att köpa en egen systemkamera men jag har ingen som hest aning om vilken. Det jag skulle vilja fota är Djur, Natur, Människor & Självporträtt. Jag är ganska nybörjare men jag vill ha en bra kamera som jag kan utvecklas i och det gör inget om den är lite avancerad eftersom att jag kommer troligen lära mig ganska fort och vill inte känna att jag måste byta upp mig efter bara något år. Jag vet att objektiv är viktigt och jag ska självklart köpa några objektiv senare men nu vill jag ha råd om själva kamerahuset.
Har redan funderat på en Canon eos 600D men egentligen kan jag ingenting om den så ni får gärna komma med förslag på andra kameror som ni tror passar! Helst inte för dyr, ca 4000-5000 helst.
Don't just sit there and hope to become something, fight for it.
Jag rekommenderar som vanligt en Canon eos 40d, finns väldigt billigt begagnat :) annars brukar begagnade 7d ligga runt 5000:-, en väldigt bra kamera, snäppet bättre än 40d - snabbare af, seriebildtagning och bättre skärpa. Dessutom så har den videoinspelning :) Det finns flera trådar om vilken kamera man ska köpa med väldigt utförliga svar, ett tips är att söka :)
Gillar du 600D:n så är det ju ett alternativ, den ganska nya och lilla 100D:n finns ju också i din prisklass.
Kan du tänka dig begagnat kan du hitta lite mer avancerade modeller billigare. Ex. Canon EOS 7D eller 60D.
En till fråga också. Om ni var i min sits och fick välja mellan dessa 3, vilken hade ni då valt? Canon EOS 600D, Nikon D3100 eller Nikon D3200?
Köp den som känns bäst när du håller i den, tillräckligt bra bilder kommer dom att klämma ur sig ändå. Nikon D3200 har väl större dynamic range och bättre sensor om det är intressant. Alla är dock instegskameror och inga under av ergonomi när det gäller knappar och snabb åtkomst till vissa funktioner sen så består dom ju mest bara av plast.
#3 De är nog ganska likadana, 600D:n har ju vikbar skärm som kan vara en fördel.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21705
#3 Har du några vänner och bekanta med systemkamera? Köp förslagsvis en av samma fabrikat som dem. Då kan ni hjälpa samt låna objektiv och blixtar av varandra.
#6 Nja, tyvärr inte 😮
Då är det väl bara till att köpa den som känns bäst, är snyggast, det märket du gillar mest eller något annat. Bilderna blir tekniskt bra från alla tre men man ska gilla att ta med och använda kameran också.
600d! Har själv en sån och den vridbara skärmen är en räddare i nöden! super bra kamera!
#1 håller helt med! Att köpa en ny kamera bara för att få en vridbar skärm eller lite nyare sensor gör ju knappast bilderna bättre… Bättre att lägga pengarna på glas.