Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1614 ggr
mlij
0

Gamla objektiv till Nikon D80?

Hejsan!

Jag undrar ifall man kan använda objektiv från gamla Nikon kameror till Nikon D80?

Om det går det, går det att använda alla gamla, ja exakt alla gamla går ju inte men t.ex. de senaste 20 åren.

Är det bara en viss typ av gamla objektiv som går att använda isf?

Tack på förhand!

Mvh: mli

mlij
0

svarar på min egen fråga här då….

hittade en pdf fil som heter: Kompatibilitetstabell för kameror och objektiv från Nikon

som tydligen ska svara på om objektiven passar eller ej till vilket kamerahus, nu ska jag bara försöka tyda tabellen också. Hoppas att någon annan också har nytta av det här.

Om någon annan har ett annat svar eller erfarenhet av gamla objektiv till Nikon kameror, så skriv gärna ändå. :)

kristinah
0

Det kan vara intressant. Jag har själv en Nikon D80. Hoppas du skriver lite mer om det här.

mlij
0

jag försöker ta reda på så mycket som möjligt, kan skriva upp all information jag får fram här. Glad

kanske till och med får fram tillräkligt med fakta för en hel artikel… Flört 

har sett en del gamla objektiv till salu på diverse ställen, som är billiga dessutom, och det finns massvis med bra gamla objektiv, så jag tänkte att det kunde bli lite billigare än att köpa helt nya. lite snål får man vara ibland Flört

mlij
0

glömde visst att skriva länken här till vilka objektiv som skulle passa enligt Nikon.

ftp://ftp.nikon-euro.com/Manuals/DrdIaQvRZv/lcm-se_01.pdf

Lininaa
0

#4 Länken fungerar inte. Sidan går inte att hitta..

Har också en Nikon D80, skulle vara intressant att läsa..

mlij
0

okej, man måste nog gå in via nikons hemsida… Skriver in hur jag gjorde här.

http://www.europe-nikon.com/home/sv_SE/index.html 

klicka på vilken anslutning man har snabb/långsam

klicka sedan på Supportcenter 

där finns en ruta där man kan skriva in den text man söker på, skriv in 'Kompatibilitetstabell objektiv' så olika förslag upp. Den jag klickade på heter: 'Kompatibilitetstabell för kameror och objektiv från Nikon' klicka på den.

Välj sedan att ladda ner den pdf fil med samma namn. 

Hoppas det går bra nu Glad