Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 666 ggr
Banfajawla
2013-11-20 13:28
0

Rött

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycks? Själv tycker jag att jag borde använt lite mindre bländare. Tycker Öronen hamnar för mycket ur fokus. Någon som har nån annan synpunkt?

(Jag har inte gjort bilden röd på något sätt, jag fotade i rött ljus)

Inkanyezi
2013-11-20 13:42
2

På så nära håll kommer ju öronen alltid att vara ur fokus om man sätter skärpan i ögonen. Men en lite mindre bländare kan ge mer skärpa just i ögonpartiet, på pupillen och ögonfransarna, där den kanske borde ligga.

Problemet är att slutartiden blir ganska lång, så modellen får hålla sig still för att det ska funka. Troligen är det lättare att bestämma att få skärpan precis där man vill när man använder manuell inställning med direktvisning på skärmen, eftersom det svaga ljuset förstärks till bildskärmen, och man också har lättare att bestämma precis var skärpan ska ligga. Kamerans AF-punkter är inte särskilt väldefinierade.

Jag tycker inte att det är något problem att öronen inte är skarpa, men jag skulle nog välja lite längre avstånd för att få ett mindre utpräglat perspektiv. Porträtt tar man ofta från avstånd mellan en meter och en och en halv för att få "naturliga" proportioner i ansiktet.

MagArne
2013-11-20 13:43
1

Du kanske skull ha ännu starkare belysning.

ISO 800, 1/10s och bländare f/1.8 indikerar på svag belysning.

Du får mycket riktigt längre skärpedjup med mindre bländare men objektivet i sig presterar skarpare bilder med mindre bländare och är som skarpast vid f/4-8

I övrigt tycker jag bilden är riktigt häftig och skulle göra sig fin inramad på väggen. Har du tillgång till fler färgade lampor? Fler vinklar och miner kan skapa lite variation utöver olika färger.

Det går ju iof färga bilder i efterbehandlingsprogram men färgade lampor är ju lite mer på riktigt.

Färgfilter på blixt kan kanske vara värt att kolla upp?

Banfajawla
2013-11-20 18:45
0

#1 #2

Tack så mycket för bra tips! :)