Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 1173 ggr
[klara325]
0

Hjälp! Slutartid och blixt!

Hej! 

Försökt fota droppar, men med hög slutartid blir bilden mörk. Tänkte att jag använder min Speedlight SB-600-blixt, men då vill slutartiden inte gå över 1/200… vad ska jag göra?

Jessicahagstrom94
1

Om du har blixten behöver du inga jättekorta slutartider, det räcker med 1/200 för jag har fått bra resultat med det, kan inte heller få över 1/200 i slutartid om jag använder blixt. 

Jag hade ISO 100-200 och det blev super!

[klara325]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Efter massor av foton och en rejäl vända i Lightroom får detta bli min första vattendroppe!

Jessicahagstrom94
0

Fantastiskt fin!

[klara325]
0

Tack! :D

JNN
2

Tycker också att den blev fin, väldigt fina färger och droppen är skarp precis som resten av "vattenpelaren".🙂

Men bilden har lite brus i sig, du har haft ISO 3200, vilket är väldigt högt. Då blir bruset mer framträdande. Fotar du med blixt, så försök att ha så lågt värde som möjligt, i många fall räcker det med ISO 100, men i bland när jag fotar makro så ligger jag på 200-400.

Många kameror har 1/200s som kortaste synctidför blixt, vissa har 1/250s och det finns kameror som har High Speed sync som är en annan historia, men det innebär att det inte går ha kortare slutartid än 1/200s på din kamera.

Tittar jag vidare i Exif så har du haft bländare 36, antar att du ville få långt skärpedjup, men med så liten bländare riskerar man också att bilden börjar bli lite oskarp. Bilden blir även lite mörkare, man kan behöva mer ljus, öppnar du upp bländaren till kanskef/11 eller f/16 tror jag att du klarat dig minst lika bra, blir bilden för ljus då kan man ju ställa in blixten lite svagare.🙂