Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2383 ggr
Jenna_Nord
0

Hjälp, Canon EOS 5D Mark l

Hej!
Jag hade behövt tips och råd. Jag ska inom det närmsta köpa min allra första systemkamera tack vare att jag äntligen fått jobb. Jag är helt nybörjare men vill lära mig allt som finns att kunna och utvecklas i min fotografering. Jag är intresserad av att fota mest djur och natur, allt från hästar och hundar som springer en 50m bort till att få bra porträtt på hamstern inomhus.

Jag har främst varit inne på Canon eos 1100D, Nikon D3100 eller Nikon D3200 som alla tre verkar vara bra och billiga nybörjarkameror där man kan utvecklas. Men nu säljer en jag känner sin Canon EOS 5D Mark l, med ett 17-40mm objektiv för 7000.

Men jag hittar ingen information om denna på internet, utan får bara upp de senare versionerna. Så jag vet inte om det är värt pengarna för min del, eller om den är för svår att hantera för en nybörjare?
Kan man få lika bra bilder från en billigare kamera? Tänkte att objektivet kan väl kvitta för alla Canon objektiv funkar väl till alla Canon kamerahus? Så där kan jag ju anpassa mig oavsett vilket kamerahus det blir i slutändan.

Skulle verkligen uppskatta andra lite mer kunnigas tankar, tips och råd. Känner mig helt vilsen i denna kameradjungeln! Tack på förhand! :)

Mvh Jenna

[Teddies matte]
0

Till en fullformat kan du inte använda vilka objektiv som helst. Objektiven är av stor betydelse, vissa gånger är det bättre att tänka på objektiven framför kamerahuset. Har du inte så stora krav på själva kamerhuset kan det löna sig att skaffa ett lite billigare kamerahus och köpa något/några bra objektiv till.

Jenna_Nord
0

Vad menas med en fullformat? Jag har ingen aning om vilka objektiv som är bra eller inte.. Och hur vet jag vilka objektiv som passar till vilka kamerahus?

Mvh Jenna

[Teddies matte]
0

#2 Canon 5D mark I är en fullformatskamera; http://www.kameravaskan.se/kamera-avancerat/varning-for-fullformatskameror/