Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 815 ggr
MagArne
0

Blixt till Nikon DX kamera

Skulle vilja ha en bättre blixt än min SB-400 samt SB-24 och undrar lite vad ni rekommenderar?

Kamerorna som används är min D200 samt brorsans D3100

Blixten kommer användas till porträttfotografering, musiker i klubblokaler och blandat hemmabruk.

Ett krav är att blixten har AF-assist för att kunna använda autofokus i mörker.

Så det är väl SB-600, 700, 800, 900 och 910 jag tittar på. Både nytt och begagnat men vet inte om det är någon modell som är att föredra eller någon som inte håller måttet? Finns det andra fabrikat än Nikon som är riktigt bra?

Vist köp en 910 så har jag det bästa men vill gärna ha en bra motivering till det ;-)

MagArne
0

Någon som vet om SB-910 kan utlösa en annan blixt via sitt PC-synkuttag?

Tanken är att styra SB-910 trådlöst via min D200 och ha en pc-kabel mellan SB-910 och SB-24. Jag vet att D200 har pc-uttag men är nyfiken om det skulle gå.

slartybartfast
0

Jag kör två SB 800 och den ena som slav, funkar bra trådlöst.

MagArne
0

#2 Nu hänger jag inte med här. Hur har du ställt upp dessa blixtar? Kör du kabel mellan dem?

slartybartfast
0

Nä, trådlöst som jag skrev. Den ena blixten styr den andra. Man ställer då den ena som master och den andra som slave. Osäker på hur det funkar med olika kamerahus men med min d7000 gick det smärtfritt.

MagArne
0

Okej då är jag med. Det jag undrar är om en av blixtarna kan styra en annan via kabel? Jag har nämligen inte råd att köpa två blixar och funderar på om det går att trigga min SB-24:a via en trådlös blixt.

Har väl egentligen ingen större betydelse då jag kan koppla min SB-24 till pc-uttaget på kamerahuset men kan vara skönt att slippa massa kablar runt själva kameran.

MagArne
0

Nu kan jag svara på min egen fråga.

Ja, SB-910 kan utlösa en annan blixt via sitt PC-synkuttag om SB-910 sitter direkt på kamerahuset eller på en TTL-kabel.

SB-910 kan inte utlösa en annan blixt om den styrs trådlöst.