Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 701 ggr
Mangafreak
0

På promenad...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänk vad många trevliga motiv man kan hitta när man tar sig en promenad…. bägge bilderna har fått lite skärpa, fått en Brightness/contrast-korrigering och sedan fått ram och copyright. Så vad tycker ni? Vad måste jag bli bättre på?

Vi börjar med ett dike som innehåller både vatten och träd

Mangafreak
0

Och sedan fortsätter vi med en stenmur

Upptäckte nu att den vita ramen inte syntes här pga den vita bakgrunden :(

mihe
0

Två bra vårbilder. Jag upplever bilden på muren lite rörig med alla pinnar men gillar färgerna och beskärningen.

mihe

Robert
0

#1, interssant det du nämner om den vita ramen. Det du nämnde fick mig att gå tillbaka till din bild i #0, notera hur den vita ramen stjäl ögats uppmärksamhet från själva bilden. Hade du lagt en svart ram runt bilden så skulle inte ögat flyta ut ur bild.

Hälsningar

Robert

AndersE
0

Jag gillar egentligen både färg och motiv på båda bilderna.

Det jag tycker saknas tror jag har med komposition och linjer att göra - något som hjälper blicken att hitta rätt, och kanske ett mål. Eftersom det är en bild med detaljer tror jag någon av detaljerna skulle sticka ut och få vara i centrum.

Tänk om det funnits ett djur någonstans, eller bara ett kolapapper mitt i…?

Har du läst de utmärkta artiklarna om bildkomposition av BMJ?

Robert
0

#4, fint av dig att lägga ut länkarna till suveräna artiklar som Benny har skrivit.

Jag läser för tillfället en bok som Cheryl Machat Dorskind har skrivit och där skriver hon att med komposition skapar man ett djup i bilden. Det är därför många naturfotografer ser till att ha ex. stora stenar i förgrunden för att ögat lättare ska kunna se djupet i bild, från nära till långt bort i bild.

Hälsningar

Robert

CarCar
0

På promenad till häst, tror att både jag och hästen gillar att stå och blicka ut över havet Glad

BMJ
0

Mangafreak: Ett gott råd när det gäller ramar är att de skall vara mörkare än bilden. Annars konkurrerar ramen med bilden och ögat dras mot den ljusare ramen.

Mangafreak
0

Tack för alla tips!!!

Ska försöka sortera upp dem i min lilla skalle och se om jag kan få till ett annat resultat nästa gång… ska byta ram på det fotot med vit ram… får se om det blir en svart eller någon annan (mörk) färg… lägger upp resultatet när det är färdigt.