Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 867 ggr
dorismatte
0

(N) dimma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Häromdagen var det en jättefin dimma över sjön så jag försökte mig på att fotografera det. Har inte påbörjat någon bildredigering än, utan försöker lära mig sambandet mellan ISO, bländartal, slutartid och Vitbalans.

dorismatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Båt

JNN
0

Bilderna är mycket fina i sig, gillar kompet på dom, lugna och lite halvdystra motiv, snyggt.

Men dom är lite oskarpa, och det beror troligen på att du haft en ganska lång slutartid, 1/8s och bländare f/7,1 i båda bilderna. Tycker att bilderna känns något ljusa också, så en kortare slutartid hade varit önskvärt tror jag. Ljuset var nog inte så bra, så du hade nog kunnat öka ISO också för att kunna hålla så kort slutartid som möjligt. Om du inte använder stativ förstås.

Du hade fotat i manuellt läge, och nu vet ju inte jag om du testade dig fram tills det såg ok ut, eller om du använde dig av ljusmätningsindikatorn i sökaren, för i så fall får man tänka att den vill göra bilden "normalexponerad", när indikatorn kommer i mitten så anser den att bilden är bra. Men det är som när man fotar i AV-läget, man måste kompensera, i det här fallet mot minus för att inte bilden skall bli för ljus, överexponerad.

Sen vet jag inte var fokus är satt i bilden på båten, men det ser ut som att den är bakom båten? Vassen till vänster och det som ligger ute i vattnet ser nästan skarpast ut.

Men du är på god väg tror jag, så bortsett från dessa synpunkter gillar jag bilderna!🙂

dorismatte
0

Jag har lite svårt med ljus och fokus har jag förstått med bilderna jag lagt upp här. Känns jättebra att få så fin feedback så man upptäcker vad man måste jobba på!

Jag kan hålla med om att de är lite ljusa, får hoppas att jag får en ny chans snart att fota lite dimma. Jag tyckte att det var jättekul! Har en tendens att ta för lång slutartid, för att jag är rädd att öka upp ison för mycket. Får fortsätta experimentera, helt enkelt! Nästa inköp tror jag blir ett stativ också! ;)

Tack ännu en gång för härlig feedback!