Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 947 ggr
Niini
0

Köpa kameraväska?

Införskaffade nyligen ett nytt (efterlängtat) objektiv och kände mig ytterst nöjd med livet 😉 Tills jag skulle lägga det i kameraväskan.. Jovisst, det gick dit (med nöd o näppe) men fast på kamerahuset går det inte att ha, då går inte dragkedjan fast.. Så nu vill jag ha lite tips på bra kameraväskor, såhär lagom mot juöl o allt. 😃

Jag har en LowePro Slingshot 202 aw, helt bra väska men skulle kanske kunna tänka mig en riktig ryggsäck denna gång. Den ska rymma:

• Canon Eos 650D

• Canon Speedlite 430EX II

• Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

• Canon EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS

• Canon EF-S 18-135mm f/3,5-5,6 IS STM

• Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

Sen gärna också utrymme för en surfplatta/minilaptop, stativ, diverse andra småsaker (minneskort, usb-sticka, extra batteri osv) och kanske även ett fack för nån smörgås/dricka. Funderar även på ifall jag ev. skulle skaffa en reflexskärm så då ska ju den också rymmas.

Finns det nån kameraväska som uppfyller kriterierna eller är det bara att ta ner reseväskan från vinden? ;)

Schnauzertik
0

Jag har

En Kata slingshot som inte rymmer alls så mycket men är väldigt bekväm att bära och där man snabbt får fram kameran.

En Lowepro Slingshot 302AW som väl är ett snäpp större än din men tror inte den klarar så mycket utrustning, dessutom tycker jag inte att det är riktigt bekväm att gå med någon längre stund (får lätt ont i axeln av den särskilt om den är tungt lastad).

En Lowepro vertex 100AW som rymmer mycket utrusning och är bekväm att bära även med full last och också har en bra fästanordning om man vill ta med stativ.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vertex100

Adventure Icebreaker kan vara ett billigare alternativ men av de resensioner/omdömen jag läst så är den lite bökig att få fram utrustningen ur och även är dragkedjorna inte toppkvalité

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=464032

Värd för Pensionärer

JazzBass
0

En Lowepro Pro Runner 350 tror jag skulle bli bra. Jag har en sån, samt även storebror 450 AW som jag dock tror är för stor för dina behov, och väldigt tung att släpa på fullpackad. Tror dom har inne av den mindre 350-modellen på Fotocenter, bara ti fa tid å skååd tror ja. 😉 Men om inte så kan du få se på mitt exemplar om du vill, skicka PM i så fall. Idag har jag dock ingen tid alls över, men kanske i morgon vid 5-tiden ungefär.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

xla
0

Min Dakine Sequence sväljer utan problem ett 1d hus, 70-200, vidvinkel, 50mm, blixtar, radiosändare, gigantiska batterier till gamla 1d och om man vill ett större tele/telezoom med nöd och näppe! Med ett tele får man dock omprioritera packningen lite. Utöver det så får såklart datorn (eller i mitt fall lavinspade och lavinsond), kaffe och kaka, ett primaloftdun, och lite annat skit som man egentligen inte behöver ha med plats. Utanpå finns det plats för ett monopod samt ett stort stativ. På min sitter det ett manfrotto 055. Nackdelen är att hela det här paketet väger satan och jag packar den sällan full.

Denn här säcken tänkt främst till skidåkning men man får ett bra bärsystem ifall den är tänkt att användas när man går en bit ifrån bilen. Den sitter hyfsat tight mot ryggen och man slipper få känslan av att bära runt på en överdimensionerad skokartong! Se till att testa först så den passar bra, det är ju rätt individuellt hur en ryggsäck sitter. Vill man ha det ännu bekvämare så kan det vara värt att kolla på F-stops väskor men då springer ju priset iväg en del. Dock är det trevliga ryggsäckar som är gjorda för att sitta på ryggen och frakta en jäkla massa grejer relativt smärtfritt genom skog och mark om det är aktuellt! Ett annat alternativ är ju att prioritera och packa lätt, allt behöver man ju inte ha med sig hela tiden!

minowi
0

Att hitta EN bra kameraväska är inte lätt. Så jag har nu tre stycken som jag skiftar mellan. 

Till vardags har jag en Think Tank retrospective 20 som rymmer det jag oftast använder. Men jag skulle inte rekommendera en axelväska till dig om det är enda väskan du ska ha då det blir tungt att bära den längre sträckor.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=20877

När jag ska ha med mig "allt" så har jag en Kata HB-207. Då har jag med mig kamerahus med batterigrepp, 17-50mm, 50mm, 70-200mm tre blixtar, laptop och lite andra bra och ha grejer. Då finns det utrymme kvar i väskan. Utanpå väskan har jag stativ och reflexskärm hängande. Det blir tungt men går väldigt bra att bära med den väskan. Dock är den kanske lite för stor för den mängden prylar du har samt att den även kostar en del.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10673

Så nu till den av de väskor jag har erfarenhet av som jag skulle vilja rekommendera dig (finns säkert bättre väskor men de har jag ingen erfarenhet av.) En Lowepro Flipside 400AW. Prisvärd och genomtänkt väska. Att man öppnar den från ryggen är kanon då man är ute och behöver lägga ner den på marken där det kan vara lerigt då man kan ha regnskyddet på men ändå komma in i väska. Det försvårar även avsevärt för klåfingriga personer att försöka sno din utrustning när du har väskan på dig. 

Största nackdelen jag kan tycka är att det saknas fack för laptop. 

Så det var mina fem öre… Förstår bara inte varför jag ska skriva så långt hela tiden…. Nåja..:)

Lycka till i väskvalet.. du har nog snart en hög med fotoväskor hemma..

Niini
0

#1 Har samma problem med min slingshot, har jag med all utrustning så blir det snabbt obekvämt.

Måste ta o kolla lite närmare på era förslag, toppen med några tips iaf. Finns ju inte direkt lite att välja på när man börjar söka :P
Har ju som sagt redan en slingshot och dessutom en liten EOS-väska som kom med när jag köpte kameran (rymmer kamera + 1 objektiv ungefär). Denna är väl mest tänkt om jag ska nån längre väg (eller till sommarstugan) då jag vill kunna vara beredd att fota vad än som kommer i min väg ;)