Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 556 ggr
bamse6311
0

Powershot G9

Tjabba alla.

Jag köpte av en god vän för några dagar sedan en Powershot G9 för en väldigt väldigt billig penning.

Till den så fick jag ett extra batteri och naturligtvis laddare samt en extern blixt Speedlite 220EX och till både kameran och blixten var sitt väska/fodral.

Tyvärr så följde ingen bruksanvisning/manual med och jag har inte heller hittat någon sådan på canon.se

Nåväl, nu skall jag säkert kunna lära mig hantera den där kameran ändå.

Tänkte bara höra om det är någon som har erfarenhet av den här kameran och har några goda tips att ge.

Har testat den inomhus och de bilder jag har tagit med den än så länge blir bra.

Skall även testa den utomhus för att se hur den fungerar där.

Har dock ett visst fysiskt rörelsehandikapp vilket gör att jag kanske inte kommer utomhus så mycket som jag skulle vilja men att gå ut en liten runda på bostadsområdet där jag bor hade jag tänkt mig att göra för att testa den lite.

Tacksam för råd och tips hur man hanterar den här kameran på bästa sätt.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kryddis
0

Användarhandboken finns på Canons hemsida:

PS-G9_SV

Tror att länken skall fungera. Annars får du gå in på
Powershot G9
och klicka på "Support & nedladdningar" till höger.

bamse6311
0

#1 Kryddis

Tackat så väldigt mycket. Den översta länken funkade perfekt så nu har jag bruksanvisningen/manualen.

Canon (länk2) hade jag varit inne på tidigare men det som finns att hämta där är något som heter Digital Photo Professional och är en användarhandbok om programvaran för behandling visning och redigering av RAW bilder.

Det programmet fick jag inte heller med kameran men misstänker att den finns på en cd eller DVD-skiva, får höra med honom som jag köpte kameran av när han är här hemma i Skåne igen.

Tackar än en gång för hjälpen.

Bästa hälsningar,
Bertil

MagArne
0

Det där kommer ju bli en perfekt resekompis samt allroundkamera. Jag har dock ingen Canon G-serie själv utan motsvarande från Nikon nämligen P7100 med SB-400 blixt. Men har bara hört gott om G-serien.

Den följer nästan alltid med i min ryggsäck och med den externa blixten får jag bra bilder på låg ISO även inomhus i t.ex. museum.

Så sätt igång och laborera med kamera, särskilt med blixten för den kan göra underverk. Ser ut som om Speedlite 220EX går att rikta upp i taket också vilket är bra.

bamse6311
0

#3 MagArne

Ja, jag skall verkligen se till att börja laborera med den här kameran.

Har suttit halva natten och plöjt igenom manualen och tror nog att jag börjar kunna den här kameran något så när eller åtminstone hyfsat.
Nu gäller det bara att komma ihåg en del av det jag läst när jag väl börjar plåta *skrattar*.

Blixten är dock tyvärr inte vinklingsbar men jag fick som sagt allt det här för en väldigt billig penning så det är inget att klaga på, fint dock med en extern blixt också.

Läste lite recensioner om din P7100 och den är ju ganska mycket nyare och modernare och jämfördes där med Canon G12.

Dock så blir min G9:a en stor skillnad mot min tidigare väldigt enkla kompakt Canon A1100 IS, ja dom går ju överhuvudtaget inte att jämföra med varandra *skrattar*.

Det som jag gillar med den här är att man inte behöver gå så mycket in i menyerna även om det finns mycket man kan göra där.

Dock så har den bra med rattar och knappar samt manöverpanelen som gör att man kan ställa in en hel del på det sättet.

Well, skall bli kul att laborera med den och försöka lära sig hantera den.

Som jag skrev i mitt TS så har jag tyvärr ett visst rörelsehandikapp som gör att jag inte är så rörlig men att gå ut och testa den i närområdet skall jag absolut göra snarast möjligt.

Tackar för inlägget MagArne.

Bästa hälsningar,
Bertil

Kryddis
1

Ingen orsak.

(Om du hade bläddrat till sidan 2 bland förslagen Canon listade hade du hittat den. ;))

bamse6311
0

#5 Kryddis

Tummen upp 👍

Bästa hälsningar,
Bertil