Foton i Windows 8
Jag har gått från w7 till w8.1 pro och trivs jätte bra!
Jobbar mycket med foton och har skapat en foto-partition på hårddisken, men då vill inte Fotovisningen på startskärm samla och visa mina foton… Den vill bara samla från bildbibliotek eller skydrive. Finns nån bättre app i detta fallet?
Vore skönt att bara kunna klicka på en app och så är allt samlat där. Även foton på partitioner
Vad jag förstått så funkar inte picasa i w8.1 pro??
Har laddat ner programmet nu, men undrar om ni med w8 har märkt nått eller funkar det som vanligt med picasa?
Tack på förhand

Du får lägga in din fotomapp i biblioteket, så fixar det sig.
Ett bibliotek är alltså inte en bestämd plats i datorn, utan det är en virtuell mapp, dit du kan koppla andra mappar, som ligger på reella platser.
Har gått igenom alla inställningar som är möjliga.
Vill inte lägga över foton på c-disk, utan ha de på partitionen.
Kan skapa ny mapp i själva appen, men inte välja på nått sätt att lägga till vilka mappar på datorn som ja vill ska hamna i appen

Prova att dra den från filhanteraren in i biblioteket.
Provat att högerklicka på partitionen å välja att lägga till den i bibliotek. Såg att den hamnade i bibliotek, men ändå dök det inte upp i fotovisnings appen på startsidan.

Menar du att du har ett bibliotek som heter bibliotek?
Du ska så klart lägga den i biblioteket som appen använder.
Högerklickar jag på min partition där ja vill förvara foton, så står det "Ta med i bibliotek" å snuddar jag på den texten så måste jag välja mellan Bilder, Dokument, Filmer, Musik.
Väljer jag då bilder, så funkar det ändå inte att se dom i appen på startskärm. Fast de få foton som ligger under just "Bilder", de ser ja i appen.
Som jag uppfattar det så måste jag spara foton som vanligt under "Bilder" för att de ska synas i appen. Tycker dom borde ha ett val i appen att jag kan lägga till vilka platser på hårddisk som jag vill ha i appen. Jag kan ta foto på hur det ser ut i min dator.

Det är din app som är buggig om den inte klarar att ha fler mappar inne i bilder. Möjligen kan det finnas någon funktion i appen för att uppdatera biblioteket. Kolla inställningarna där.
Bibliotek är egentligen inte några riktiga mappar, utan de är virtuella platser där man kan lägga i stort sett vilka mappar som helst. Och alldeles självklart ska en app kunna använda undermappar.
Men kanske du hanterar det fel. Du behöver inte lägga in hela mappen där du har dina bilder, utan det är bildmappens innehåll (den på din bilddisk) som ska in i biblioteket bilder, och eventuellt annat innehåll i datorn där det ligger bilder ska kopplas bort från biblioteket bilder och flyttas till din bilddisk.
Alla sådana operationer måste du göra med filhanteraren, inte med appen.
Ska kolla filhanteraren.
Vore om inte annat bra att hitta en annan app som tillåter mer. Där man kan välja att alla foton i partition ska hamna där.
Har precis gått från windows 7, till windows 8.1 pro.
Lärt mig snabbt, då jag har rätt lätt för teknik. Bara vissa såna här praktiska grejer som jag lurar mig fram på , för bäst användning

Du kanske måste ta bort biblioteket Bilder innan du kan göra operationerna att skapa en ny Bilder som innehåller mappen där du har dina bilder på den nya disken.
Om man raderar filer i ett bibliotek så försvinner de också från disken, men om man tar bort ett helt bibliotek så finns filerna kvar, i de mappar där de ligger på hårddisken. Mappen är en virtuell plats, precis som molnet. Och det måste finnas inställningar i appen för att ändra var bilderna ska ligga. Om det inte finns, så släng den så långt bort som du kan och använd ett riktigt program eller helt enkelt filhanteraren för att hålla reda på dina bilder.