Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 958 ggr
Ridtravartjej
0

Hjälp med utrustning!

Nu är de så att jag fyller år idag och har fått 1500kr av mamma och pappa att köpa utrustning för om jag vill!
Plus att jag får runt 2000kr i slutet av månaden.

Så var har ni för förslag på vad jag ska köpa för att bli en bättre fotograf?
Har en Nikon D3200
Ett Nikkor 18-105mm
Ett Nikkor 40m
Och ett Sigma 70-300mm

Jag gillar att fota hästar, porträtt och naturbilder.
Så var tycker ni jag borde köpa för att få bättre kvalite på bilder? Gärna inte nåt jätte dyrt?

Martin
0

Grattis!

Vad du skall köpa (om du måste köpa något, kanske är det bättre att spara pengarna till något dyrare framöver) är ju lite beroende på vad du känner att du saknar. Är det stativ, objektiv, fler minneskort, större minneskort, filter eller något annat?

mvh Martin

[Teddies matte]
0

Ett porträttobjektiv kanske kunde vara intressant ifall det är ett objektiv du vill ha? T.ex. Nikon AF-S 50/1,4 G

Ridtravartjej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jag har tänkt på ett batterigrapp, tyvärr finns de ju inget sånt som till lite avancerade modeller, men de finns ett som man kan ansluta med kabel. Så en sån har jag iaf tänk att köpa. Men sen vet jag inte.

#2 Har mitt Nikkor 40mm som jag tycker funkar för porträtt än så länge när jag inte fotar så avancerat än :)

Denna porträtt bild har jag tagit med mitt 40mm så de får funka än så länge :)

leemland
3

Ursäkta: men din utrustning har inget speciellt att göra med att göra dig till en bättre fotograf. Det handlar om hur du utvecklas. 

Ett förslag om du vill utvecklas är ju att läsa en massa/köpa böcker och sedan testa dig fram. Annars är ju filter något du kanske skulle kunna köpa…

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Olasko]
1

Ett sjysst stativ kanske eller en blixt?

Loviisaa
2

Håller med #4! Använder du dig av photoshop? Kan du ju alltid köpa en photoshop bok(redigering) vet dock inte vad det heter. Eller att du går en kurs. Det är ju aldrig fel! Det är även ett plus att kunna redigera bilder snyggare! ;)

Besök gärna min blogg! 

Lovisaanderssonn.horseworld.se

MagArne
0

En Nikon SB-700 blixt samt ett bra stativ hade jag slagit till på.

Blixten kostar 2500 kr och ett bra stativ ligger på ca 1500 kr.

Ridtravartjej
0

#6 jag använder mig av lightroom när jag redigerar. #7 lite dyrt :/ #4 jo de har jag nog oxå tänkt på. Och vad är ett filter? xd

Schnauzertik
1

Men rätt utrustning ger dig möjlighet till att ta bättre bilder, förutsatt att du har kunskapen att utnyttja utrustningen.

Värd för Pensionärer

JazzBass
1

Jag håller fullständigt med #4. Utbildning är bästa sättet att utvecklas. Men vill du skaffa nåt materiellt som hjälper dig att utvecklas t.ex. inom porträttfoto skulle en SB-700, ett softboxkit (t.ex. från Kaffebrus) och ett fjärrstyrningskit (t.ex. Hähnel Combi TF) säkert vara en bra investering. Det är inte alltid man klarar sig i naturligt ljus. En porträttfotograf jag känner som hållit lite kurser för min fotoklubb är en mästare på ljussättning och han får alltid sina bilder att se väldigt naturliga ut, som han inte använt konstljus alls. Oftast kör han bara med en speedlight i en liten softbox, eller ett par stycken.

Skulle också rekommenderat en Lightroomlicens också, om du inte redan skrivit att du använder LR. (Jag utgår från att du har en laglig licens).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
0

#3 Fotograferar du så mycket att du känner dig i behov av ett batterigrepp? Inte bättre att bara köpa ett eller två extra standardbatterier?

Ridtravartjej
0

#10 mamma och pappa har köpt lightroom åt mig :) #11 jag vill ha ett batterigrepp inte bara för mer batterikapacitet utan för att jag fotar ganska mycket stående bilder :)

[tlundegard]
0

Jag skulle ha satsat på en blixt! :)