En ny blomstertårta
Nu var det ett tag sedan jag delade med mig av mina tårtbilder. Så här kommer en på min senaste tårta. Som vanligt finns det fler på bloggen: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/11/romantisk-blomstertarta-till-en-kamrat.html
bakministeriet.blogspot.com
Så otroligt vacker, synd att äta upp den egentligen!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1 Äsch, har jag väl lyckats fånga tårtan på bild så är jag helt osentimental då det gäller skärandet och ätandet av mina tårtor. Jag tycker att jag lyckats bra med den här bilden men kan inte bestämma mig för om bilden skulle ljusas upp lite? Som tur är så är bilden sparad i råformat så jag kan suga på den karamellen lite.:)
Ja det förstås, när man har dem på bild kan man ju njuta om och om igen och de tar aldrig slut😉!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Som vanligt så visar du upp ett mästerverk, men jag kan nog tänka mig att bilden i sig skulle vinna på att ljusas upp en aning. Hade gärna haft lite ljus snett framifrån från vänster också, men det är nog inte absolut nödvändigt. Ska jag vara lite petig och kritisera nåt så är det väl att bilden, eller eg tårtfatet ser ut att luta något. Men jisses vilket jobb du verkar lägga ner på dina tårtor, och vad mumsiga dom ser ut att vara! :)
Tack ska du ha JNN för din kommentar. Jag håller med om att det skulle varit lite ljus snett framifrån. Det problemet såg jag redan när jag höll på att fota och jag har faktiskt riktat en liten spegel snett framifrån, vilket inte gav särskilt mycket. Egentligen skulle jag kanske satt blomsterarrangemanget på andra sidan tårtan så hade nog dom lila små blommorna kommit fram mer? Men som vanligt då jag dekorerar tårtor så missar jag ibland att tänka till.
Så har vi det där med att ljusa upp bilden vilket jag också provat. Problemet med det är att om bilden ljusas upp så kan man få ett intryck av att bakgrunden är är kallt vit och det är den ju inte. Jag vill att det ska vara tydligt att bakgrunden är lavandellila.
Slutligen så har jag det där problemet med något lutande bilder som faktiskt driver mig till vansinne. Jag har så många gamla vackra tårtfat. Tyvärr är dom nästan alltid något sneda, för att inte tala om mitt gamla bord som också lutar lite. Ibland när jag är på ett väldigt pilligt humör så brukar jag stoppa enkronor under ena sidan tårtfatsfoten för att räta upp tårtfatet. Det funkar bra förutom att det kan synas i bilden att det ligger pengar under foten. Detta syns ju speciellt nu då snöat in på att ha lite längre skärpedjup i mina bilder.
Så ja, jag har lite problem och om någon har tips på hur jag ska lösa det problemet så tar jag tacksamt emot dom?

Jag tror att den inte ska ljusas nämnvärt. Om tanken är att få mer teckning i det mörka, är det mycket lätt att förstöra den mcket fina teckningen i de ljusa partierna.
Sådan upplättning görs bäst vid tagningen, med reflektorer, och det kan tänkas att en annan placering eller en större reflektor skulle lösa problemet. Det kan vara värt att pröva senare med en ny tårta, men det är inte säkert att man upplever effekten som bättre.
Om man vill jobba med det i efterbehandlingen, är det närmast en teknik liknande HDR-toningen som kan fungera, så att man behåller kontrasten i de ljusare partierna medan man vinner lite i de mörkare. Enklaste sättet att prova är att helt enkelt göra en ljusare bild i omvandlaren från RAW och sedan sätta ihop bilderna, den ljusa och den mörka i HDR-programmet (merge) för att få en tonseparerad bild, en bid där man spar lokal kontrast medan den globala kontrasten minskar. Då kan man få tydligare detaljer i de mörka blommorna, samtidigt som man behåller krämfärg i det ljusaste och god kontrast mot bakgrunden.
det jag skulle vilja se är något som visar hur stor tårtorna är, så att man får en uppfattning över vilket pilljobb det är med alla detaljer. de flesta tårtor du gör är ju inte fullstora 12-bitars, om jag förstått saken rätt.

#7 Sådana detaljer finns emellanåt i bilderna på Bakministeriet, i form av gafflar, skedar, koppar och assietter, så att man kan få lite perspektiv på storleken.
Inkanyezi: Ja, det var lite så jag tänkte då jag pillade med bilden i råkonverteraren. Dels ville jag att det skulle vara tydligt att bakgrunden är lavendellila och att tårtan är krämfärgad. Samtidigt som jag ville att blommorna skulle ha mer ljus på sig. Det senare fick tyvärr stryka på foten den här gången.
Jag har använt reflektor och en liten spegel för att kasta ljus på blommorna men tyvärr hjälpte det inte. Jag vet inte om jag riktar reflektorljuset fel eller om det har att göra med att jag har väldigt dåligt med plats?
Det där med HDR-toning och sånt låter så himla komplicerat. Jag skulle så klart vilja lära mig men jag tror att jag behöver hjälp att lära mig. Kanske ska gå någon kurs? Jag gör nästan all behandling av min bilder i råkonverteraren eftersom jag tycker att den är enklast att förstå sig på. Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är väldigt svårt att pilla med bilderna i Photoshop då det är ett mer komplicerat program. Allt är mycket enklare i råkonverteraren.
#7 Den här tårtan är 15 cm i diameter och 12 cm hög. Det är alltså en ganska liten tårta. Men mina tårtor är ganska mäktiga. Ofta gör jag chokladtårtor fyllda med någon smörkräm smaksatt med bärpuré och sedan spacklar jag runt tårtan med chokladganache så dom blir mäktiga. Denna tårta skulle nog alltså räcka till 15 pers. Skulle detta vara en vanlig gräddtårta så skulle den nog bara räcka till 6 personer.:)

Jag vet inte om PeterWem är i Skåne eller i Japan för tillfället, men han kanske skulle kunna ge dig lite råd om bearbetningen. Han har en webbsida, Kameratrollet, där det finns en hel del matnyttigt.
Det finns verktyg i Photoshop för att göra sådant.
#10 Jag får se om jag vågar ta kontakt med honom. Jag tror jag behöver någon som kan sitta med mig och lära mig hur det fungerar faktiskt.