Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1133 ggr
[norrpojk65]
0

Elias storasyster

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på Elias storasyster. Bilden är tagen i ett kök mot en vit yta med solen lysande genom fönstret. Kanske lite kort skärpedjup, men jag gillar mycket bilden. Elin själv modellade på detta sätt. 

Ge gärna kritik tack.

Bagtjesen
0

En bild jag tycker om, och jag ser ett knä… Funderar på om den tagits på ett annat sätt alternativt annan beskärning. Vet inte om det är mina ögon eller om det fatiskt är så att det ändå är oskärpa på ögonen - tycker att hårslingan t h är i fokus men inte hennes ögonbryn och ögon?  Jag är trött i ögonen efter en dag ute i snålblåst och regn! Nä, jag ser också av ränderna på hennes tröja att de har mer skärpa än hennes ögon…

Exif ger inte så mycket ledning till vad som blev rätt eller vad om något som blev lite fel, men 75mm och f3.2 så är det troligtvis skärpa på fel ställe och därmed fel skärpedjup? Berätta lite om du kan se avstånd i Exif för originalbilden.

[norrpojk65]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bagtjesen

Jag tycker det ser ut som höger öga är skarpt och halva den delen av ansiktet. Men du har nog rätt att skärpan ligger fel. Kommer inte ihåg, men tror att fokus satts på ögonen när detta kort togs.

Jag har i LT dragit upp skärpan i ansiktet och beskärt bilden lite på denna bild. Blev de för mycket ??

Bagtjesen
2

norrpojk65 - Ja, det ser mycket bättre ut i bilden i #2, redan när man tittar på bilden oförstorad på forumet!

När jag tittar på originalbilden idag igen, så tycker jag att jag ser samma sak som jag såg igår, - d v s att det allra mesta av skärpedjupet ligger framför, och kanske t o m framför nästippen. Titta noggrant på hennes axel och var varje hårstrå börjar bli skarpt. Jag kollade med min kamera inställd på 75mm brännvid, och kom fram till att du borde ha haft fokus på ett avstånd av nära nog 1,5m. Med bländare f3.2, så skulle du då haft 5 cm skärpedjup och med axeln så mycket i skärpa kan jag inte se annat än att det inte kan har räckt till till ögonen - ögonbrynet till höger ser inte ut att vara i skärpa?

Beskärningens vara eller inte vara? Svårt att säga, jag tänkte nog också igår på att bilden kanske skulle ha tagits på ett längre avstånd i stående eller liggande format, där man också såg hur hon satt hopkrupen. Men det är svårt att säga i efterhand hur du skulle ha gjort -det finns ju annat störande som kan ha kommit med. Ingendera av alternativen känns helt fel för mig. Kanske att originalbilden berättr mer om ett barns kroppspråk. - Som vanligt mina egna funderingar - tänker högt - vad kan man göra i en liknande situation och med liknande motiv?

Med vitbalansen på auto så tror jag att bilden blivit något för kall, inte så mycket i hennes ansikte, men väl i bakgrunden. Själv skulle jag nog laborera lite med både och…om så bara för att testa…

Jag hade inte så mycket tid igår det är därför det tillkommer idag. Hann bara med det mest framträdande igår.

[norrpojk65]
0

Bagtjesen

Tackar och lägger på minnet dina synpunkter om bilden. Det är på detta sätt man kan förbättra sina foton.

Tog lite tid att svara eftersom jag varit bortrest :D