Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 844 ggr
Praefatio
0

Välja fokuspunkt

Hjälp en nybörjare!

Har just köpt mig en kamera, en Nikon D3100, att starta min "fotokarriär" med. Har läst på som en galning men mycket av det jag läser är svårt att överföra i praktiken.

Går en fotokurs i skolan och någonting vi lärde oss tidigt var att använda fokuspunkterna. Vi använde ju dock av läraren färdiginställda kameror och nu lyckas jag inte alls med min egen…

Jag vill alltså ställa in en fokuspunkt själv, och att kameran sedan fokuserar på denna. Vad jag lyckas göra är att ställa in så att jag själv får välja fokuspunkt, men sedan händer liksom ingenting när jag trycker ner halvvägs. Den piper till, jag väljer fokuspunkt, sedan fokuserar den aldrig.

Kör på läget A just nu (jag bestämmer bländare, kameran sköter resten), för att lära mig en sak i taget. Målet är såklart att fota på manuell men jag är en bit bort just nu… Försöker jag fota på manuell så blir bilderna kolsvarta, antar att det är någonting jag inte har förstått än och ska fråga läraren om hjälp på tisdag.

Är verkligen genuint intresserad av det här med foto så jag blir jättetacksam om någon vill hjälpa mig, tänk bara på att mina kunskaper är grundläggande. Speciellt vad gäller den rent tekniska delen, dvs hitta de olika funktionerna på kameran…

Bagtjesen
0

Jag tror att du måste trycka på OK-knappen efter att du kört runt med den runda yttre knappen och valt. Först efter OK så är det den punkten som gäller, i vart fall på min D7000. Det kan också finnas ett vred eller en knapp där du låser till den då valda punkten, och att du då inte ovsiktligt kan ändra den igen.

Bagtjesen
0

Glöm det där med OK-knappen - den väljer punkten i mitten.

Allt det där står på sid 58-60 i din D3100 manual. Det kan vara så att du har valt AF-A, eller AF-C och då beter sig kameran på det sätt som du beskriver, och som det som står på sid 58 om Dynamisk AF-område; håller du då inte kameran stilla eller om föremålet du vill fota rör sig, så byter kameran till intilliggande fokuspunkter; allt enligt dokumentationen.

Bäst kontroll har du om du väljer AF-S.

Praefatio
0

#1-2 Åh, tusen tusen tack, det stämde ju precis.

Som sagt, det är himla lurigt så här i början. Jag har läst stora delar av manualen, men alla facktermer gör en lite snurrig och då tror man att man till slut att man förstår vad som står fastän man inte gör det.