(M) - Häst & ryttare
Fotade häst och ryttare för 3:e gången i mitt liv idag, känns bara som att de går bättre och bättre för varje gång. Och jag skulle hemsk gärna vilja ha lite kritik bara för att se vad jag kan tänka på till nästa gång 🙂
/Amanda
Blogg: http://megapixeln.se/
Sajtvärd på avengedsevenfold.ifokus
Sätt på ryttaren en hjälm! :-)
#1 Vi hade hjälm med oss, men hon tog av sig den när vi fotade, men så fort vi gick någon stans hade hon den på sig 😃
/Amanda
Jag vet inte om jag är rätt person att ge kritik, jag är rätt så nybörjare själv och trots att jag hängt här ett tag har jag inte vågat ladda upp ngt eget.
Jag gillar båda dina bilder, särskilt nr 2: Gillar kompositionen, med ridstigen bredvid stängslet och när både häst och ryttare tittar åt samma håll. Tycker dock att den är ngt underexponerad.
Bild nr 1 tycker jag ser lite sned ut, känns nästan som att hästen ska till och tippa. Sen är det lite tajt skuret vid främre hoven.
Har själv ingen erfarenhet av att fota porträtt med häst och ryttare.
/Malin
Hej! 🙂
Jag är själv inget proffs på hästfoto eller någon redigering överlag och brukar tycka det är svårt att ge andra kritik, med risk för att låta taskig. Men! För min del hade bägge bilderna kunnat vara lite ljusare, främst själva ekipaget.
På den första bilden hade jag nog ljusat upp delar av ekipaget och gett bakgrunden mer kontrast så dem stack ut lite mer, för just nu känns det som om dem försvinner in i bakgrunden. Sen hade lite mer värme till bilden gjort en del :)
Får hålla med Malin om att se upp så man inte kapar för mycket luft nere omkring vid hovarna, då främst på översta bilden.
Desto mer jag tittar på bilderna, kan jag även tycka att de vita stolparna i bakgrunden stör lite. Inte behöver du ta bort dem, men att tänka på tills nästa gång så inte hästen får en stolpe i rumpan, samt vid tjejens ben :)
Annars gillar jag tanken bakom bild nummer 1 för att bara vara 3:e gången, man kan ju inte tänka på allt, när man är ny på saker :)
För bild nummer 2 så gillar jag den! För min egen personlig smak, är det väl lite som jag sa på den andra, dra lite i kontraster, ljus och värme och så, men det är bara vad jag själv tycker. Men komponeringen tycker jag om, att båda ser bort åt samma håll och att hästen öron är riktade framåt :) Mysig bild!
Lycka till! 🙂
Billede 1 meget bedre end 2 …da der mangler lys på billede 2.
Pælen bagved hesten på billede burte clones væk 🙂
Jag har kommentarer och tips, men då tycker jag du skall berätta först om du tog många fler alternativa bilder, och om du har redigerat/korrigerat beskurit bilderna i efterhand. Det är nämligen svårt att se på en bild som bara har Upplösning ca 800x1200 (filen under 800KB) saker som skärpa o s v. Jag hade gärna sett bilder i minst dubbla den upplösningen, och de hade ändå fått plats inom den bildstorlek som du får skicka upp.
Men om bilderna är original kan jag inte annat än föreslå att du fortast möjligt går över till fine JPG, och även RAW (.NEF) (framförallt om du inte behöver sekvenstagning på stillastående föremål). Då går det att göra mycket mer av bilderna som du visar, och liknande i framtiden.
Tack för all kritik, insåg att bild 1 är fel bild, skulle egentligen postat en annan bild! Haha! Har trixat lite med dom och ljusat upp lite, stoooor förändring 🙂
/Amanda
Den andra bilden fast uppljusad
/Amanda
Ja, jag förstår dina försök, och att du håller på med f1.4, och däri ligger ett av problemen.
Det andra problemet, kan exemplifieras med den första omgångens andra bild i #2. I den bilden är hästens hitre del för mörk, men flickans ansikte är korrekt exponerat, har rätt färger, och man ser haka, kinder, panna o s v.
I den förstabilden i #0 är flickans ansikte utan nyanser, men hästens framsida är rätt exponerad.
Att exponera så att den viktigaste och ljusaste fläcken, fläcken blir korrekt exponerad, och sedan lägga på en lagermask så att hennes ansikte inte förändras medan hela bilden kunnat göras ljusare.
Men det är sällan att det bara går att ljusa upp resten av bilden, utan man kan behöva flera lagermasker.
Sedan åter till det där med bländare f1.4 - Jag tror att du försökt få bilden i #10 skarpare genom att ljusa upp och öka kontrasten? Hennes hy blir för blek, vit och utan teckning medan man ser, samma sak ser ut att gälla hennes ljusrosa tröja? Hästen som redan är i skugga får då förstärkta skuggor, vilket ser koonstigt ut.
Problemet är att det dåliga skärpedjupet inte blir bättre av det - jag tror att det är det du försökt korrigera?
Flera av bilderna ser ut att vara tagna på 5-6 meters håll, med f1.4 det ger bara ett skärpedjup på ca 60cm. Fokuserar du på flickan blir hennes ansikte ok och lite bakom, men det finns egentligen inget framför hennes ansikte som är i fokus. Skulle du fokusera på hästens huvud (i.e. ögonen) så blir det skarpt där och 25-30 cm framför och bakom.
Från hästens nos till ryttarinnans ansikte skulle jag tro att det är drygt 1,5m?
Om du då använt f2.8 på 6 meters avstånd och vridit fokus till någonstans mitt i där hästens hals övergår i dess bröst, så skulle jag tro att du hamnat på ett avstånd bra precis mitt emellan hästens nos och hennes ansikte. Då skulle du fått ett skärpedjup på över 1,7m och då hade båda blivit skarpa! Hästens akter hade blivit en aning skarpare men påverkan på den egentliga bakgrunden är inte så mycket att den blir så mycket skarpare.
Jag skriver detta eftersom jag tror att du laborerar med att få oskarp bakgrund och vill komponera det så - det fungerar bra på mindre föremål som inte är så utsträckta som ett helt ekipage. Då blir det istället problem med för kort skärpedjup.
Man måste alltså komma ihåg att man har ett visst skärpedjup framför och ett visst bakom, beroende på avstånd och brännvidd och bländare, Och behöver man inte skärpa bakom ett visst läge - i det här fallet bakom hennes ansikte och hårsvall. Så kan man lägga fokus så att inget skärpedjup hamnar bakom det, utan att allt hamnar framför, där det behövdes i det här fallet - men f1.4 hade aldrig räckt med sina 60cm.
Kolla om ditt 50mm objektiv har bländarskalor för skärpedjup. I annat fall måste du ta med dig lite tabeller ut i skogen, eller använda skärpedjupsknappen den fungerar hyfsat bra med så stora bländaröppningar som under f5.6 på de flesta objektiv.
Skickar streckflicka och häst. Förutsatt att de beräkningar jag använde stämmer, d v s 6 meter och avstånd från hästens nos till ryttarinnan, och att då f2.8 skulle räcka med drygt 1,7m skärpedjup, så visar jag dels på hur man kan lägga skärpan ungefär mitt emellan de två saker som man vill ha i skärpa mellan, och inte "slösa med skärpedjup!
Men jag visar ävenpå hur man med samma skärpedjup bara får en av sakerna i skärpa, och inte den den andra p g a att man slösat bort det främre eller det bakre skärpedjupet.
Det finns dock ytterligare en sak man skulle behöva ta med i beräkningarna och det är om att skärpedjupet ju är beroende på avståndet till vad som är i fokus. Är det hästens nos så blir det andra värden än om man sätter fokus på hennes ansikte.
Anta att hästens nos befinner sig 5.25m från "kameran", och att flickans ansikte ligger på 6.75 från kameran.
Om du fokuserar med 50mm på 5.25m avstånd med f.2.8 så blir det skarpt från 4,7 meter, d v s 58cm framför nosen (i onödan) och till 6 meter d v s 75 cm bakom nosen men det fattas ändå 75 cm fram till flickans ansikte! (totalt skärpedjup drygt 1,3 m.
Om du fokuserar mot hennes ansikte på ett avstånd av 6,75 meter så börjar skärpan på 5,8m d v s drygt halvmetern bakom hästens nos! Fokus ligger på hennes ansikte men det blir också skarpt ända bort till 8 meter d v s du har slösat bort 1,25 meter skärpa bakom henne av totalt ett skärpedjup på 2,20 meter!
MEN, om du lagt fokus på en tänkt punkt på 6 meters avstånd så hade skärpan börjat på 5,26m d v s nästan prexist på 5,5 meter där hästens nos börjar, fokus ligger som sagt kvar på 6 meter, men det bortre skärpedjupet når ända fram till 6,98m d v s 25 cm bakom hennes ansikte . Totalt ger det då ett 1,72 meter välutnyttjat skärpedjup.
Kolla hur stor en häst och ryttare är, eller rättare sagt hur långt är ett ekipage från det ställe där du vill ha skärpedjupet till det ställe där du inte behöver ha det längre…och välj bländare efter det istället, och ändra ISO och slutartid efter det!
Synes det blev meget bedre med hesten uden den pæl bagved 🙂
Bagtjesen! Du borde få stilpoäng i ditt sätt att rita också! ;)
(du fick fram det viktigaste och det är det som är huvudsaken, mkt bra beskrivning)
Tack JensW - Jag började alldels nyss på en grafik, utifrån metoder publicerade på Berkeley, som jag efter utredning funnit vara de bästa, och som inte tar förkortade vägar när det gäller algoritmerna vilket de flesta DOF-kalkylatorer annars verkar göra.
Jag gör ett diagram först för Nikon med CF1.5 och 50mm, gör troligen ett till sonen också för CF1.6 och Canon. Lägger nog upp det under "Allmän diskussion om…".
Men det blir mat och betala räkningar så det blir nog sent ikväll…