Fotboll!
VĂ€ldigt hĂ„rt ljus, allt som Ă€r ljust blir för ljust, eller t o m utrfrĂ€tt. Inga detaljer i delar av pojkens ansikte, och slagskugga pĂ„ den andra halvan. Ăverdrivna fĂ€rger (p g a auto - Vitbalans och/eller för mycket draget i kontrast och fĂ€rgspakar). Bakgrunderna lutar ocksĂ„ rejĂ€lt.
Om ljuset nu var sÄ hpÄrt och stod sÄ lÄgt i Bild2 (#3) sÄ skulle jag valt att lÀtta upp det hela med en blixt - för om du tog flera bilder sÄ borde du kunna se att det blev för mycket kontrast redan i kamerans bildvisning.
Eller har du avsiktiligt tagit bÀttre bilder men dragit för hÄrt i spakarna, och dÄ varför? PÄ vilket sÀtt skulle de dÄ bli bÀttre, mer intressanta eller sÄ. Funderar över hur du har tÀnkt.
Ja, bilden i #3 blev mycket bÀttre. Att bemÀstra sÄ dÀr svÄrt ljus Àr definitivt inte lÀtt. Men #3 blev inte hyfsad kompromiss. Jag tor att du kommer att behöva kalibrera din bildskÀrm, och dÄ kan du se att du t o m kunde ha gÄtt ner en aning till i ljusnivÄerna, alternativt minska kontrasterna, som antagligen blivit lite bÀttre.
Nu kan jag inget om kalibrering pÄ Mac, men hittade omedelbart en artikel: http://www.computer-darkroom.com/colorsync-display/colorsync_1.htm
Den visar pÄ, samma grundkalibreringar som man gör annars pÄ andra typer av datorer.
nÀstan komiskt, som om det vore samma kille som skjuter sig sjÀlv i huvudet med bollen
đ€Ș