Foto iFokus

Foto

Etikett: adobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1291 ggr
Jess70
0

Hjälp med att göra logga i cs

Hej!

Skulle behöva hjälp med att göra en logga till mina foton. Någon som sitter på bra tips om hur jag gör eller som rent av skulle vilja hjälpa mig? 

Tack på förhand 🙂

Hanna
0

Vad för program?

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Jess70
0

Cs 6

Hanna
0

Men vilket av alla CS6-program? Illustrator, Photoshop, InDesign?

Paltn
0

Ladda hem lite olika fonts du gillar, mixa dom tillsammans på transparent bakgrund, lite linjer eller dylikt osv tills du är nöjd med en originell logga, eller vattenstämpel antar jag du menar att du vill ha att trycka på bilderna.
Den bör innehålla namn eller smeknamn eller företags namn, något som visar att det är din bild och inte grannens helt enkelt.

Beskär tajt och spara sen som "pensel" i programmet du använder…gissar det är samma princip i alla adobes bildredigerare.

En personlig smaksak jag sen vill tipsa om är att stämpla dina bilder diskret, det är bilden man ska se, inte vattenstämpeln.
Du kommer inte kunna skydda dina bilder med att sätta stämpeln över halva bilden, det går enkelt att redigera bort för den som vill åt bilden ändå.
Så, diskret i ett hörn är att föredra, gärna också lite transparent i en ton som smälter in i helheten så att man inte dras till loggan före man sett och betraktat bilden i sig.

// Paltfan

Jess70
0

Oj Hanna,, sorry 😉.. photoshop är det jag jobbar i mest så det kanske är bäst för mig.

Paltn, tack! Håller med dig om det du skriver att den ska vara hyfsat diskret. Har en logga idag som jag fick hjälp med för några år sedan då jag var lite mer nybörjare på foto och inte ville kalla mig fotograf. Den har jag stämplat i hörnet som du skriver.

Nu känner jag mig mycket bättre och har en del uppdrag så jag skulle vilja byta ut den loggan. Problemet är att jag inte får till det. Jag har provat som du beskriver i början här, dock inte laddad ner fonts än, ska göra det idag. Så.. please.. mer tips uppskattas eller en beskrivning för dummies (känner mig så just i detta fallet). Eller någon som skulle vilja hjälpa mig att göra en pensel åt mig till och med. (Jag lär mig förvisso inte själv då).

Hanna
0

Jag tror det bästa är att göra den i Illustrator eller liknande för att få den i vektor. I Photoshop jobbar man med pixlar, vilket gör att du kanske inte kan ha loggan större om man skulle vilja det senare. :)

pellepiano
0

I Photoshop jobbar man även med vektorer om man vill. Alla shapes till exempel är vektorer.

Alla typsnitt förblir vektoriserade om man spara i Photoshop PDF format tex.

Däremot är det lättare att förändra vektoriseerade saker i andra program, och enklare att skapa dem ( om man inte är en fena på Bezierkurvor ).

Jag har aldrig gillat Illustrator så jag har använt programmet Flash till allt möjligt, från vektorloggor, till spel för nätet och hemsidor och programmerin och animering.

Finns gratisprogram för vektorgrafik också, tex Inkscape.