Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 645 ggr
Fabhellmyrs
2

Kritik. Blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Vill gärna ha kritik på denna bild. Den är oredigerad och tagen på kamerans autolägen

[Tilde!]
0

snygg!

Bagtjesen
0

Nä, jag har nog samma uppfattning som alltid - att om något som ligger så dominerande helt i förgrunden så bör det vara skarpt. Nu ligger skärpamn på några blommor i ytterkanten och på blom-botten. Att bakgrunden är lite orolig stör mig inte, men jag skulle vilja ha haft de mittersta, främsta kronbalden i fokus, sedan har det gärna fått bli suddigare bakåt.

Problemet med kamerors autoläge är att de fokuserar där det är som störst kontrast, det vill säga i blom-botten. Det är en rejäl begränsning med att använda automatik. At använda manuell fokusering eller bara genom att finjustera var fokus ligger skulle du fått till en så mycket bätre bild.

Ditt redigeringsprogram lämnar inte så mycket info (EXIF) kvar om hur bilden togs eller vad kameran valde åt dig, att det inte går att säga hur du skulle gjort för att få den bättre.

Beskärningen tycker jag är OK, som är kvadratisk på en rund blomma, men som så ofta annars när det gäller automatik blir det skärpa och skärpedjup som är det som är problemet med bilder.

[Tilde!]
0

Lite mörk kanske? Eller smaksak;)

Bagtjesen
0

#3 Tilde! - Tycker inte att den är mörk - tvärtom! Tittar man på ett histogram över bilden ser man att nästan allt av puckeln på histogrammet ligger helt på höger sida av om mitten - alltså åt det ljusa hållet. Det enda som är mörkt är blomkorgens botten - kronbladen är ju ljusblå med bara drag av mörkt i sig? Du behöver nog titta på bilden på flera bildskärmar och ev rätta till din egen bildskärms inställningar (kalibrera).