Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 661 ggr
Paltn
0

Vikbar skärm och liveview?

Apropå en annan tråd om udda ställningar så nämner Inkanyezi om vikbar skärm och jag kommer genast att tänka på att jag bekymrar mig om detta.
Jag har vikbar skärm på min kamera och använder den i udda vinklar etc, men oftast så föredrar jag att titta genom ögat och istället lägga mig ner för att ta bilden då jag inte känner att liveview'n gör som jag vill.

Går det få liveveiw helt manuell?
Vad jag mest bekymrar mig över är ansiktsigenkänningen istället för fokuseringspunkter.
Nu gåre självklart att jag letar fram manualen och kikar närmare på den men tycker som många andra att det är enklare att ställa frågan här först istället =)

// Paltfan

Inkanyezi
0

Visst kan man använda den helt manuellt. Det är ju inställningarna man gör för direktvisningen som avgör hur man fokuserar, och på vissa kameror är det en omställning av objektivet för att fokusera manuellt, andra har det i menyer eller med en knapp på kamerahuset. Jag använder den ofta manuellt, särskilt vid extrema närbilder och när jag tar blommor och annat smått. Och så förstås när jag använder tilt för at lägga skärpan på olika sätt, då fokuserar jag alltid manuellt, och det kan man förstora på bildskärmen när man har direktvisning. De flesta kameror återgår då till att visa hela bilden när man trycker ner avtrycket lite grann. Det kan också finnas någon annan knapp som gör det. På min Olympus kan jag växla mellan de olika visningarna med en knapp som jag har ändrat funktion på från att ta video till att växla mellan förstorad och normal bild.