Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 827 ggr
Fabhellmyrs
0

Kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill gärna ha kritik på denna bild den är inte redigerad

Bagtjesen
0

Är den tagen med blixt?

Fabhellmyrs
0

Nej

Bagtjesen
0

Trodde kanske att du hade tagit den med någon liten blixupplättning, men ser att det inte är ljust inne i öronen. (En anledning till frågan är att jag är "allergisk" mot folk som inte förstår att man inte skall använda blixt på nära håll mot djur…).

Inte redigerad men beskuren? 4:3 format 1.333:1! Kan inte se vad du har för kamera eller hur den är exponerad, slutartid, bländare,  objektiv-brännvidd, så det blir väl kortfattat att det är bra komponerat och bra utförande. Har du använt en systemkamera med program är det bra, är det med delvis manuella inställningar så är det ett ännu bättre utförande! Är det en enklare kamera med program eller smartphone e dyl så brukar de ge ungefär så här bra bilder.

Bra med den lite mörka och murriga bakgrunden, så att katten främträder på ett bra sätt. Att det vita blivit så stort gör också att det vita blivit så nära perfekt exponerat, så vitt jag kan se 😉. Det var då också ett fint medljus du fotograferade i.

Bildutsnittet om bilden är beskuren kanske kunde vara lite annan, är den inte beskuren så tycker jag inte att den skall beskäras mer,eller väldigt lite… men någon annan är kanske av en annan uppfattning.

Du har ju berättat att bilden är oredigerad, så det är inte för din räkning utan rent allmänt som jag säger det; att innerögat till höger har en "kråka" som är lätt bortredigerbar, liksom ochså en vit pinne till vänster vid kattens rygg. "Kråkan" är ett både och, det drar blickarna till sig på ett tråkigt sätt, och utan den så är det ingen detalj (förutom den bara skärpan på nosen och ögonen som framträder. Troligen har du alltså redan tänkt på det, men jag vill bara betona för andra att en så här bra bild är värd att lägga ner lite mer möda på, och att den typen av redigeringar är det första man brukar prova på, det är lätt och ger ett mycket bra slutresultat.

Fabhellmyrs
0

Canon ros 1100 D , brännvidd 55mm

Bagtjesen
0

Bra, men hur mycket manuellt?

Fabhellmyrs
0

Har kört auto

Bagtjesen
0

#6 Fabhellmyrs. Då fungerar kameran bra! Fint exponerad osv. Tycker att du skall våga lite mer då med bländarförval eller slutarförval - ta en tid med vardera varianten till dess du förstår hur de fungerar - innan du prövar helt manuellt. Om du vet att du har en kamera som tar bra bilder så lär du dig mycket av dina eventuella misstag. Pröva t ex samma motiv och jämför 1 bild auto och 1 med bländarförval. Då har du lite facit i bildinformationen. I vissa situationer så räcker inte alltid automatiken till, och kan man då använda fler metoder så har man "ess i rockärmen" att ta till.

søs
0

Hold da op en smuk kat..synes det blev et rigtig smukt portræt af kattens ansigt 🙂

Fabhellmyrs
0

Jag har börjat köra mer manuellt nu.