Hjälp med storlek vid framkallning
Hej, en fråga kommer här från en som är ny på detta.
Om jag beskär en bild och sedan skickar in den för framkallning så kommer den tillbaka i det format den var i. Hur gör jag för att få den i samma format som de andra bilderna (dvs 10x13, om jag inte missminner mig). Är det något jag kan fixa i CS eller är det något jag måste göra då jag laddar upp bilderna för framkallning?

Själv skickar jag inte in mina för framkallning men antar att man bara beskär bilden i den proportion man vill ha på sina bilder, i ditt fall 1:1.3
Vet inte vilket bildbehandlingsprogram du använder? Men där finns säkert inställningar för vilket format du vill ha på dina blider. Själv brukar jag använda ThumbsPlus för snabb beskäring. Där finns de vanligaste formaten förinställda dvs 1:1, 3:2, 4:3, 5:4 och 16:9. Men om du föredrar 1:1,3 till dina foton lägger du bara till det! Sedan drar du i kanterna på den nya beskäringen hur mycket av bilden du vill ha med. Snabbt och enkelt!

Hej!
Ja, jag tyckte att det borde gå men jag hittar det inte i Photoshop CS3. Vet du exakt hur jag gör?

Jag har även Photoshop men sedan jag köpte ThumbsPlus för ett par år sedan har jag knappt öppnat Photoshop. Visst Photoshop är säkert 10 ggr mer avancerat (och krångligare), men för snabb och enkel bildbehandling och arkivering mm är ThumbsPlus helt OK. Sysslar man inte med mer proffesionell bildbehandling rekomenderar jag varmt det programmet >. Det kostar en slant, men är mer än väl värt pengarna!
Men jag skulle tro att de flesta här jobbar i Photoshop så du får säkert svar på din fråga 
Titta in på Mr:www.moderskeppet.se/live/arkiv/2006/sa-beskar-du-i-ratt-forhallande/ " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Moderskeppet där finns en video "Så beskär du med beskärverktyget i rätt förhållande". Det kanske hjälper dig.
//Stefan

Tack för tispet. Ska genast titta.