Bananflugor igen..
waw!! :) super fina bilder! va kul att se dom såå nära! tyck ju inte om sånna där flugor, men dom blev bra mycket coolare nu i alla fall :D
Jätte fina bilder!
Med vänlig hälsning !
Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P
#4 - Tack så mycket, dom står jättehögt på min lista på att inte vara omtyckta också, men det är en utmaning att fota dom.
Men dom är så fruktansvärt små, så bilderna är lite cropade..🙂

Och en sista…….. mums den gillade jag, inte bananflugan utan bilden😃
#6 - Tack!🙂 Blev bara inte så bra skärpedjup på den bumlingen..😉
Nu är det ju inte kritik, och det är i vart fall inte negativ kritik.
bild4 i #3, det är det jag gillar med dina makrofoto, och sammanfattat i just den bilden - du har ena framfoten (rimlig skärpa) och ett öga och munnen (mandiblerna?), i jättefin skärpa. Då suger bilden ögonen till sig…
När man vet hur svårt det är med de små lättrörliga varelserna så skulle i vart fall min blixt gått jättevarm och stängt av sig själv kanske flera ggr på väg till en enda bra bild…
Har du en bananflugeodling inomhus i st f bi-odling i trädgården 🤔
Tack så mycket för dom orden Bägtjesen! Kul att höra! Även om det inte är en kritiktråd så gör det ju inget att man säger lite i alla fall vad man tycker och tänker! Och nej har ingen odling av dom, dom kommer så gladeligen ändå.. ;)
Hej Jens meget fine macro billeder af de lede banan fluer skarpt og god baggrund hilsen Suss
Tack så mycket Suss, kul att höra! Det är inte lätt att fokusera på dom, dom är ju inte stora, så skärpan är väl acceptabel men hade kunnat få vara bättre.. ;) :)
Hej Jan det ved jeg ikke om det kunne have været blevet endnu skarpere..tror nok det kræver meget af udstyr..men er da på bar bund..der er rigeligt at lære..Synes selv det er svært at få skarpheden..Hvilken objektiv bruger du her ?? og hvor tæt står du med kameraet ??🙂
Jag använde mitt Canon 100mm f/2.8 USM Makro, och jag ställde in skärpan på närmaste avstånd som är möjligt, tror att det står att det är 0,31m då. Så avståndet mellan objektiv och motivet är väl ungefär 10 cm skulle jag tro.
Jag ställer skärpan på objektivet, sen gungar jag tills jag tycker att det ser bra ut, använder liten bländare för att det ska bli nåt skärpedjup alls.
Sen står dom sällan stilla, så det gör ju också det hela lite knepigt..🙂
EDIT: Jag har ju också beskurit bilderna en del, annars skulle det nästan inte synas vad det är på dom…😉
Ja det kræver nok træning..Hvilken lukke tid skal man have hvis man skal tage billeder af noget som er i bevægelse et dyr ?? 🙂
Jag är inget proffs, men i dessa fall tror jag att jag hade mellan 1/160s och 1/200s om jag inte minns fel. Eftersom det är blixten som fryser bilden så spelar det inte så stor roll. Med längre slutartid får man med mer omgivningsljus. Om dom inte rör sig väldigt fort förstås..🙂
Ruskigt fina, speciellt den sista. Som en liten demonfluga. Passar bra till Halloween!!! Helsvart bakgrund sen har du en spooky-fluga! :)
Många Goa Kramar
Annisangel
#16 - Tack så mycket!🙂