Kritik
För att vara (N)ybörjare tycker jag den är bra.
Du har använt automatiken, och den har fungerat bra för dig, och gjort sitt allra bästa.
Trots att bakgrunden är så mörk blir den ändå lite orolig p g a stänglarna. Kanske skulle du ha gått ner en liten aning lägre. Men det är svårt att säga. Bilder som har ganska hög kontrast mycket som är mörkt och en del som är ljust brukar kunna bli trevliga. Det som fattas är bara en aning mer skärpedjup i den främtsta buketten så att skärpan nått den lite större blomman nedåt höger - den ligger så långt fram och är så stor - men för att du skulle ha lyckats med det så hade du behövt använda en del manuella inställningar så att du fått f8 istället för f5.6, men då hade kanske bakgrunden framträtt ännu tydligare. (Men det påverkar ju även andra inställningar som att du behövt högre ISO-tal.
Vad gäller kompositionen i övrigt så tror jag att du sett en hel del bilder och tagit intryck, för i kompositionen är det mycket som blivit rätt.
När bilden har så mycket positivt i sig att jag tycker du skall fundera över den, och om du skall beskära den eller ha den kvar som den är. Eller lägga på lite skärpa på någon till del av den främre buketten. Men jag vet ju inte vad du kan i form av bildredigering.
Ibland kan man tänka sig till beskäring eller beskära genom att sätta upp händerna mot bildskärmen. Men ibland måste man utföra beskäringar för att se om bilden kan bli bättre.
…Förstå mig rätt, det är absolut en bild du skall fortsätta att "tycka om jätte mycket". Men av en bra bild kan man lära sig mycket och utvecklas. Ibland är det bra att "lägga undan" en bild en vecka eller två och gå tillbaka och titta på den igen lite självkritiskt och göra ungefär som jag gjort - hitta både för och nackdelar men också tänka på att "nästa gång jag ser ett sådant här motiv, skall jag testa att göra såhär…"