Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 859 ggr
Jessicahagstrom94
2013-10-20 22:06
7

(M) Höstkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är så nöjd med den här bilden som jag tog för.. två veckor sedan? Eller nåt.

Vad tycker ni om den?
Ljuset, kompositionen, färgerna? 

Jag vill inte ha kommentarer om att selet är i vägen för jag kan inte ha honom lös och att redigera bort kommer inte på tal då jag gillar bilder som inte är för fejkade. :)

JazzBass
2013-10-21 05:54
0

Mycket snygg bild! Vackert ljus, fina höstfärger, mycket liv i bilden tack vare kattens ansiktuttryck, och vacker komposition. Helt rätt att du är nöjd med den här, för det ska du vara. En av de bästa kattbilderna jag sett på länge. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
2013-10-21 07:00
0

Kan bara instämma, jättefin bild! Härliga färger och kompet är precis som det ska. Skärpan är också suverän så den här ska du absolut vara nöjd med!🙂

Jessicahagstrom94
2013-10-21 09:53
0

Oj! Hade förberett mig på negativa saker så nu blev jag lite stolt här😊

Tack så hemskt mycket, han är tacksam som modell min fina lilla vän!

Denna kommentar har tagits bort.
Bagtjesen
2013-10-21 13:18
0

Ja jag har också bara positiva saker att komma med. Har verkligen anträngt mig för att hitta något negativt. Och då funderade jag på att mer skärpedjup så att du fått med svansen i skärpa, men den fel-idén faller ju helt på att oskärpan fungerar perfekt som en liten inramning till bilden.

Bilden är också på ett positivt sätt ett praktexempel på att det som annars kunde ha verkat vara en orolig bakgrund fungerat par mot en lite dovt enfärgad katt.

Ringen av oskärpa ger ett djup i bilden liksom bakgrunden, men också själva kattkroppens längd. Tycker alltså att det blir minst tre olika djup i bilden…

Sättet som katten tittar på är också perfekt.

En annan "regel" som bilden bryter emot är att man vanligtvis inte bör ha "huvud"-motivet helt i centrum, och att det inte är helt i centrum är också bra.

Jag skulle gärna vilja veta ett några saker? Katten ser ut att ha varit lugn, fick du många alternativa bilder? Flera av inställningarna som man kan se av EXIF-informationen är ganska ovanliga, hur mycket prövade du dig fram till på stället, och hur mycket av inställningarna planerade du i förväg? ( D v s - bra planering och sedan rättar man sig efter de faktiska förutsättningarna?) 

Synd bara att selen är med på bilden  - annars hade det nog gått att sälja bilden!  (T ex om det varit en katt med stamtavla så hade nog uppfödaren varit intresserad…)

Jessicahagstrom94
2013-10-21 14:05
0

#5 Då har jag lyckats, om inte du heller hittar något som bara är negativt?😊(ptja, förutom selen och det får jag leva med.)

Haha min katt kan inte vara lugn utomhus, sekunden efter var han på väg bort därifrån. ;) alltså fick jag inga alternativa bilder just där, det här är den enda jag är nöjd med från hela utevistelsen just för att min katt är en liten pajas som bara springer omkring och ska vara överallt samtidigt.. Tog alltså bilden med perfekt tajming, annars hade det nog blivit en knasig bild med mycket att klaga över!

Inställningarna hade jag planerat inför den bilden eftersom vi var bakom ett stort hus, där var det samma ljus hela tiden så dom inställningarna hade jag redan hunnit kolla innan han ställde sig så där perfekt, genom att fota många bilder innan för att få fram ett fint ljus som funkade på just honom och inte våran svarta katt som var där samtidigt, hon hade blivit en mörk boll med dessa inställningar..🐱

Ja, selen är i vägen och det vet jag, riktigt synd men ändå en del av bilden och hur det faktiskt såg ut liksom. Vill inte ta bort det och luras för mycket. Kanske ska ta och köpa ett vitt halvsmutsigt sele?😂

Bagtjesen
2013-10-21 14:28
0

Ja, - där ser du - med lite planering så lyckas man även om man bara får en enda chans! Man ser hela tiden att dina bilder bara blir bättre! - Och att denna blev jättebra! Kul!

Jessicahagstrom94
2013-10-21 15:46
0

#7 Tack så mycket.😃

Jessicahagstrom94
2013-10-21 15:48
0

Kan säga att en sak jag saknar i den här bilden är Oskars annars så väldigt vackra blåa ögonfärg. :)

[isis_fotografier]
2013-10-21 18:50
0

Oj vad vacker!🐱

Jessicahagstrom94
2013-10-21 18:58
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 Oskar tackar!🐱

Smyger med en bild där man ser hans otroligt vackra ögonfärg.

søs
2013-10-22 19:44
0

Meget smuk kat..syndt den har sele på ..men ellers fint taget 🙂