Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 753 ggr
Masterworks
7

En katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testade o fånga en katt på bild, inte helt lätt! 🤪

Varför göra nått idag som går att göra imorgon?  Skrattar

Cahira
0

Snygg bild! :) Bra intresse i katten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JNN
0

Gillar också bilden, bara lite synd att det inte är riktigt skarpt på ögon och nos, då hade det varit perfekt!🙂

Men annars är bilden bra, syns att det är nåt som fångat kissens uppmärksamhet!

equestphoto
0

Håller med ovan, synd att den inte är riktigt skarp, och att den är lite väl brusig. Annars en superfin bild!!

Masterworks
0

Fanns tyvärr knappt nått ljus! 🙂

Bagtjesen
0

En bra komposition men kamerahanteringen räckte inte riktigt till, då mest med tanke på att skärpa är en av de viktigaste grundpelarna i ett bra foto. Vi har ju inget från Exif, och inga kommentarer om inställningarna heller, så det är svårt att kommentera vad som ev kunde ha gjorts.

Så vad som gjorts försöker jag lista ut. Originalskärpan ser ut att ligga något bakom ögat till vänster men mest mellan öronen, och jag tror att du gjort försök att lägga på skärpa i efterhand? Och då för mycket?!

Sedan tycker jag att det ser ut som om bruset inte är jämt över bilden? Kan alltså vara andra åtgärder som förstärkt det.

Det som är bra är som sagt kompositionen. Den ljusa auran kring en mörk katt som inte är underexponerad (åtminstone inte efter redigering).

Det som man då kan klaga på är att den delen av kompositionen som utgörs av förberedelser inte blivit tillräckliga vad gäller ljussättning- precis som MasterWorks själv säger. Att bedömma om det överhuvudtaget är möjligt att ta en (bra) bild och snabbt komma med motåtgärder är en del av fotografens vardag. Eftersom det är hemmakatten(?) så kommer det fler och bättre möjligheter, och tid att fundera över hur man skall lösa ljusproblemen inför kommande möjligheter att fotografera katten.

Masterworks
0

Fattar inte varför Exif försvinner?

Men enligt bilden så är det:

Brännvidd 50mm

Bländare 2

Exponering 1/80

Testade bara att ta bilden i ljuset av en lampa i taket, men var

svårt att hitta för autofokusen? Var omöjligt att se fokusen i sökaren för manuell inställning! 🙂

Bagtjesen
0

Finns EXIF-informationen i originalbilden? Du har ju en Nikon så det är endera en rå-fil (NEF) eller t ex en Fine Jpg.

Använder du sedan ett redigeringsprogram, eller flera efter varandra, så titta efter i vilket läge som Exif försvinner. Endera så är det en inställning som gör att Exif inte följer med, eller också kan inte programmet föra över till den nya bilden. Ett vanligt problem är om man vid "framkallning" t ex i LR sparar till TIF-format då är det det formatet som är problemet för att det inte överhuvud taget förstår sig på Exif och sådana "nyheter".

Vet inte om din kamera har möjlighet att tända en liten fokuseringslampa. I D7000 kallas den "Inbyggd AF-hjälplampa". Den ger i D7000 en hjälp till fokuseringen mellan 0,5-3m. Det fungerar ju inte med alla objektiv och inte på alla motiv, och i min manual är det en katt-symbol och ett streck i st f en bock!

Det är ju inte heller helt omöjligt att du var närmare katten än objektivets närgräns. - I det här falllet är det absolut inte en orimlig förklaring - det kan ha varit så att du upplevt att du inte kunde ställa in fokus, p g a att det var framför närgränsen…

Ett sätt i en sådan här situation är att ta av motljusskyddet, det lilla extra ströljusen påverkar inte bilden negativ, enligt min upplevelse, men kan göra det möjligt att fokusera.

Vissa blixtar har också ett AF-hjälpljus (t ex SB-910 AF-Assist inbyggt som kan tändas utan att blixten behöver fyras av) - det har fungerat på mina hundar, utan att oroa dem. Men katten är ju betydligt mindre. Kanske hade du ändå lyckats om du haft ett lite längre avstånd (bortanför objektivets närgräns), och haft beskärningsmariginal.

Masterworks
0

Det är en Canon 5D och jag använder endast LR och exporterar till jpg.

Det med närgränsen kan nog vara boven i dramat? Tänkte inte ens på det, fokusen kunde typ inte låsa? 🤔

Nått motljusskydd finns inte på detta objektivet, fick låna ett 50mm.

Bagtjesen
0

Tror att det har varit uppe tidigare att det finns någon inställning i LR (som jag dock inte har) som gör att man väljer bort Exif till ett eller flera olika format.

Det vanligaste 50mm 1.8 från Canon har en närgräns på 17.7" / 45cm - du var nog innanför den gränsen känns det som, och om jag testar med min kamera och ett 18-105 satt till 50mm så när jag på ett ungefär vet kattens storlek så hamnar jag kring 40cm på ett motsvarande gosedjur… Den lilla skillnaden mellan CF på Nikon (1:1.5) och Canon (1:1.6) ligger i vart fall så nära.

Det finns ett annat relevant påpekande i sammanhanget: med 50mm f2.0 och ett avstånd på 45cm hade du ändå bara haft ett totalt skärpedjup om 0,6cm (från 44,71-45,29cm) och det är det lilla skärpedjupet som finns över kattens panna - mellan öronen.

Jag tror att samtliga förklaringar finns i det här, vill du verifiera så testa igen.

Masterworks
0

Tar en ny bild med mitt 24-70, så får vi se hur det blir? 🙂

søs
0

Mangler lidt dybdeskarphed men ellers et godt billede 🙂