(H) Flugfiskare
Hej!
Skulle vilja ha konstruktiv kritik på denna bild som jag tog under min lite mindre fotorunda idag. Brukar inte göra utflykter men blev så inspirerad av det fina vädret och att det är så färggrant i träden.
//Frida Westergren | www.fridawestergren.com
Hälsningar Frida
fridawestergren.com
det mest uppenbara är det som är i nedre vänstra hörnet. annars en bra bild.
Gillar bilden - en bild som behöver och får plats på bredden. - Verkar var perfekt exponerad och så vidare - synd bara på nedre vänstra delen av bilden. Jag har fått samma problem på en av mina allra bästa bilder någonsin, och där det inte var tal om att beskära utan bara att leva med det… I det fallet försökte jag åtgärda i PSE men med magert resultat… Kanske finns någon annan som vet vad man kan göra?
Flytlinan ser ut att vara hackig i uppförstoringen när man ser det här på forumet, om det finns på "originalet" är det inte mycket att göra, men kan du ha dragit i någon uppsärpning för mycket? (eller är det att bilden är beskuren och i det formatet sp måste man leva med det).
Riktigt snygg bild, och jag gillar din alka också! (Lofoten?)
Tack så mycket för kritiken!
Tyvärr var det väldigt svårt att få bort den grenen som du ser i förgrunden, stod nästan i vattnet när jag tog bilden. Och anledningen till att linan är hackig är för att den är förminskad väldigt mycket. Orginalbilden är ca 7000px bred, så pixlarna har tyvärr pressats ihop ganska mycket. Har dock lagt på lite skärpa i efterhand, vilket kanske egentligen inte behövdes? Jag uppskattar din kritik och kommer ha det i baktanken nästa gång jag åker iväg med kameran!
Tack så mycket, kul att du gillar bilden! Den bilden som jag tror att du syftar på är tagen på Runde i somras.
Hälsningar Frida
fridawestergren.com
Älskar verkligen den här bilden, jag älskar hösten och bilden utstrålar verkligen hösten! 😃
#5 Tack så mycket för din fina kommentar, det uppskattas!
Hälsningar Frida
fridawestergren.com
Jag tycker om grenen i vänstra hörnet! Den ger djup åt bilden och ger en känsla av att killen på bilden är ensam och sårbar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
En väldigt fin bild, med härliga höstfärger, och det korta skärpedjupet skapar en dynamik i bilden, killen i vattnet sticker ut ur bilden lite, han är skarp i motsats bakgrunden som är lagom oskarp.
Mycket bra fotat!🙂
Gillar också bilden! Mycket stämningsfull, bra komp och snyggt fångat.
Granen i förgrunden tycker jag nästan gör hela bilden - den ger djup och känns inte malplacerad alls. Det enda negativa jag kan känna är att eftersom skogen är mörkare till vänster än till höger så blir bilden lite "tung" åt vänster, just eftersom granen är placerad där. Jag hade tyckt det varit jättesnyggt med ännu en bit av en gran i förgrunden, fast placerad till höger i bild, för att väga upp. Det hade även gett en starkare känsla av att du var där "i smyg" och "tjuvtittade", vilket jag upplever som positivt i denna bild.
Men absolut en jättesnygg bild!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Trevlig bild där jag tycker att grenen eller vad det är i vänsterkanten förstör lite, tar för mycket fokus. Kanske kunde man tonat ner den lite på något sätt (vet dock inte hur). Kanske kunde du vid fototillfället försökt ta dig lite till höger, förvisso på bekostnad av kompositionen på det hållet men kunde det kanske ha varit värt.
Men mycket trevlig bild i övrigt.
mvh Martin
Tycker mycket om bilden. Som flugfiskare skulle jag vilja ha när kastet går framåt - men det har ju inget med din utmärkta bild att göra. Tycker om komp, ljus och trädet/granen eller vad det är - bilden blir inte perfekt - utan äkta!
Tack så jättemycket för alla fina kommentarer! Uppskattar att ni tog er tiden att dela med er av era åsikter!
Verkar vara lite delade meningar om granen i förgrunden, och är själv lite kluven(vilket i huvudsak var varför jag la ut bilden för kritik). Just vid fototillfället hade jag tanken att jag ville få med en del av granen för att ge djup åt bilden, samt att det skulle ge en känsla av "smygfoto" som Anna nämnde i #9. Men i efterhand har jag svårt att bestämma mig för vad som hade gjort sig bäst.
#11 Jag har en bild där kastet går framåt, dock tyckte jag att linan hade en lite finare form i den här bilden.
Ska tänka på vad ni alla har sagt till nästa gång!
Hälsningar Frida
fridawestergren.com