(N) Månen
Skulle vilja ha nybörjarkritik på denna bilden, (tagen ikväll) Testa tagit i RAW format för första gången :P
Lite redigerad; beskuren och ökat de svarta.
(skickar också med originalet för er som vill se)
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Då de är första gången jag använder mig av RAW så har jag också kameran inställd på JPG. Och denna bilden är JPG.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
hinner inte ge någon egentlig kritik, annat än mycket kort.
Klara förbättringar med redigeringarna, men jämförelserna är problematiska eftersom du har valt att kameran skall välja ett lite sämre JPG, och inte alls i samma Upplösning, så det är lite som att jämföra äpplen och päron (eller mer som ärtor med morötter - storleksmässigheten).
Med 250mm är det kanske så bra som det går. Funderar bara på valet av ISO1600 och 1/1000s f5.6. Tog du bilden helt på fri hand? Om stativ varför så snabb slutartid? Även om månen ligger långt borta så blir det bättre skärpa på de flesta objektiv med lite mindre bländaröppning (större f-tal).
Om du inte kan ta bild med stativ, så luta kameran mot ett räcke eller så, och ta bra stöd med kroppen. Det går ju att bevisa att man i efterhand kan redigera bort ev brus av högt ISP, men vill man göra sitt bästa så är ett lägre ISO t ex 400, med bländare f9 eller 11 och en slutartid lite åt det långa inte helt omöjlig att får ett något bättre resultat. Månen är också så pass ljus att man kan exponera den en aning mörkare för att få med fler detaljer.
Om du hade stativ, eller bra stöd, fanns alternativ som A) ISO1600 1/500s, f11 B) ISO800 1/250s f11. Med stativ ner till och något underexponerad C) ISO400, 1/100s, f11.
Månen hänger stilla så man hinner exprerimentera om man har förhållandena ISO, slutartid och bländaröppning klar för sig, och man vill optimera bildkvaliteten.
Fortsätt att plåta någon kväll till och test…
Kompositionsmässigt efter beskärning så tycker jag månen hänger för osymmetriskt eftersom den hänger så nära övre vänstra hörnet. Annars har osymmetri mindre betydelse.
#1 Tack för kommentaren.
Jag har inte riktigt kolla på ISO och dom sakerna, utan jag tog de jag tyckte blev bäst. Tror jag tog några med lägre nummer också.
I och med att jag inte riktigt lärt mig varför man använder RAW och aldrig använt det tidigare så tog jag i JPEG också som sagt.
Tyvärr orkar inte det stativet jag har min kamera så jag stödde armarna på terrassräcket och hade kameran i hand.
Jag tyckte de va svårt att se var den va beskuren i programmet så endast därför blev den nog lite osymmetrisk. Men tack för att du lade märke till de, såg inte det själv! :)
Jag bifogar en oredigerad bild som jag tog samtidigt men lite andra inställningar. Det är JPEG formatet men där bör ju vara Exif med.
/ J
Titta även på kommentarerna jag gjort till sindylina i en nästan identisk tråd där finns det mer saker att reflektera över. Jag påpekar detta bl a eftersom även din senaste jpg bild bara har bländare 5.6.
Funderar också i samma banor om det höga ISO-t i första bilden. Om månen lyser så pass starkt som den gjorde här så skulle du lätt kunna ha mycket lägre ISO än den du hade här (1600). Tycker att din bild här är ganska bra men lite brusig pga det höga ISO-t.
Du skulle säkert klarat dig med 200 kanske ännu lägre, om du använder läget AV och spotmäter ljuset/exponeringen på månen. Använd sen plus och minuskompensation för att finjustera exponeringen
Sen när du har hyfsade resultat i AV-läget kan du ju se vilka inställningar som verkar funka bäst och ändra till manuellt läge och använda dom slutartider och bländare som du då hade och då prova dig fram fram till ännu bättre resultat. Alternativt fortsätta i AV, och använda plus eller minuskompensation. Så brukar jag göra i alla fall.
Har jag inte stativet med mig, bukar jag försöka stödja objektivet mot en vägg eller träd eller liknande, tycker inte man blir lika stadig att bara stödja armarna mot nåt.
I inlägg #3 så har du ISO 400 och en slutartid på 1/4000s, vilket är för kort, så den bilden blev ganska underexponerad.
Men tillbaka till första bilden där du ville ha kritik, så tycker jag att det blev hyfsat bra ändå, men lite brusig på grund av högt ISO, och beskäringen skulle jag vilja ha lite annorlunda, gillar att månen är i ena hörnet men den kom lite för nära kanterna!🙂
#5 Tack för kommentaren !
Jag ska tänka på det med ISO nästa gång jag gör tar ett sådant foto. Och såklart de andra sakerna ni nämnt.
Ja de med beskärningen blev inte helt 100 :P Men det va lite svårt då jag aldrig beskuret i RawTherapee innan och inte kunde se markeringen :P
Men som sagt, Tack för era kommentarer! Jag ska försöka gå igenom allt och ta in det :)
edit: jag tror inte det var AV-läget jag använde, men är inte helt säker. Har för mig det var M-läget.
/ J
Bara för info lite snabbt:
Första bilden och den i inlägg #1 ( det var väl samma förresten…?)är fotade med TV- läget, slutarprioritet.
Bilden i #3 är mycket riktigt fotad i läge M.
#7 Ja de är samma . Okej, trodde jag hade haft samma läge hela tiden :P Tack för infon :)
/ J