Pentax?
Hej!
Jag ska samla pengar till en ny systemkamera, och av någon anledning har jag fastnat för Pentax. Är det någon som använder, har använt eller bara råkar veta mycket om märket? Någon gigantisk budget har jag inte, så kostnaden kan inte gå över 10.000kr. Jag har kollat lite på cyberphoto och scandinavian photo efter olika modeller, och de i min prisklass är väl typ Pentax K-30 eller K-50. Är det ett bra märke? Det jag helst vill kunna fota är väl djur, männinskor (porträtt och sånt) och natur (mest närbilder, men även landskap). Jag vill att kameran i allmänhet ska gå att ta med lite överallt, och pentax är väl ganska tåliga? Annars, vilken annan kamera skulle funka? Jag är verkligen inte något proffs, men jag vill ha en kamera som går att växa i, så jag inte måste köpa en ny om bara några år…
Tack på förhand 🙂
Jag har Pentax K-5 och är mkt nöjd med huset. kit 18-55mm är inge höjdare tycker jag. Duger men inte mer.
Men då är det alltså en bra kamera, så länge man har ett bra objektiv?
Ja absolut.
Men ska du köpa Pentax så rekommenderar jag efterträdaren K3.
Jag har också en K-5 och är mycket nöjd. Jag använder inte kitobjektivet. Oftast sitter ett Sigma 28-70 2.8 monterat, ibland Sigma 10-20 eller Pentax 55-300 (som jag tror att det egentligen är ett Tamronobjektiv)
Det finns ny firmware till din kamera. Enligt vad jag erfar så är autofokusen bra mkt snabbare nu ☝️
#5 Ska kolla det. Tack!