Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 767 ggr
Trongutten
4

Kritik (H) - Waterdrops

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle vilja ha kritik på denna bild, tagen med en Canon EOS 7D, Canon EF 50mm f/1,8 och en +4 makrolins.

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Jessicahagstrom94
0

Jag tycker att du har lyckats väldigt bra. :)

Trongutten
0

Tack så mycket :)

/ Josefin

Bagtjesen
0

Ser nu att du har en Canon 7D…och Exif

Tycker dock att du kan beskriva vad du gjort och eventuella beskäringar så at man förstår vad du gjort oavsiktligt och med avsikt. Hur sto beskärning som gjorts och att det är 50mm hade gjort att man kan bedömma avståndet lövet är fotograferat på och därmed möjligheterna till skärpedjup.

Du har ISO 200 och 1/640s f3.5, centrumvvägd mätning, Vitbalans auto och vissa saker manuellt (fokus).

Nu är det (H)ård kritik och då blir det: Varför ISO 200 när du kunde haft ISO 100? 1/320s hade ju ändå räckt till? Varför Vitbalans slentrianmässigt satt på auto? Nu är det sällan ett problem i den belysningen, och de huvudfärgerna men det visar ju på att du inte gjort det yttersta för att få till en riktigt bra bild, eller hur?

Många lövbilder beskärs för hårt, tycker det här också, om det inte varit  någott annat störande vid bladskaftet? Men man kan ju i så fall lyfta bladet och skapa ett nytt arrangemang. Tycker att det är lite störande med så mycket suddigt i framkant av lövet och skärpedjupet ligger symmetriskt mot mitten på bladnerven då blir bilden ännu "stelare". Men det som är bra är att bladet inte ligger horisontellt utan diagonalt!

I en annan vinkel mer snett uppifrån hade mer av lövet kommit i skärpeplanet, och hade du fått med åtminstone delar av framkanten och haft mittnerven cokså i skärpa och att då oskärpan börjat ungefär där den nu gör bakom nerven så hade bilden blivit mindre stel. 

Om du skulle lyckas utan att at behöva ta till något mindre bländare (större f-tal) är svårt att säga.

Personligen skulle jag sätta mig lite bekvämt på en trädgårdsstol med ett löv på ett bord coh stödja armarna mot bordet och experimentera med kanske ett tjugotal bilder för att få med tre-fyra olika vinklar och tre-fyra olika bländare (och därmed skärpedjup). Att välja ut en bild för hård kritik och få mestadels positivt om en bild, då har man endera rejält med tur eller är mycket duktig, alternativt tagit 10-20-30 bilder och sållat och hittat en som har allt!

Bagtjesen
0

PS! Att du fått med vattendropparna är ju i sig bra, men inte så svårt, och de gör inte hela bilden. Men samtidigt är det ett litet plus med att just den delen av motivet och det är att första och största droppen är skärpa och att oskärpan försvinner bakåt. Lite som man skulle kunna ha fått med även främre bladkanten. D.S.

Bagtjesen
0

Ok, beräkningarna. Objektivets 50mm, närgräns 45cm (17.7"), inneboende förstoring 0,15x, +4 dioptrier och det blir istället ett 42mm objektiv med förstoring 0,38x förstoring - det blir sällan riktig macro 1x (1:1) med 50mm. Skärpedjupen skall ha legat kring 1,3cm med f4 -  2,3cm med f5.6 -  3,3cm vid f8.

Tror att annan vinkel och t ex närmre f5.6 (d v s f4.5-5.0) kunde gjort susen! Det är därför man behöver laborera mer när man kommer närmare.

Trongutten
0

Tack så mycket för den utförliga kritiken, tar åt mig allt du säger! :)

/ Josefin

Bagtjesen
0

Jättebra, men jag tror att andra kan komma med kreativ kritik också.

Problemet med att välja "höstlövet" som motiv är att det förekommer ett halvdussin varje vecka, och de är väldigt lika, och med snarlika problem. För att ett så vanligt motiv skall bli något speciellt fordras det att bilden är mycket speciell/annorlunda och ändå bra. "Höstlövet" som motiv är mer av en standard i en enklare fotokurs, där det är svårt att hämta extra-poäng. Det är mer ett prov på att man någotsånär bemästrar skärpa och skärpedjup, och exponeringsförhållandena.