Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2192 ggr
byCelina
2

Systemkameror med NFC?

Vilka systemkameror har NFC och har dom släppts i någon butik i Sverige än?

leemland
0

Förlåt att jag frågar men vad är NFC?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Bagtjesen
0

Om din fråga bara gäller kommunikationen så finns det mängder med lite bättre kameror som har WiFi inbyggd eller där man kan köpa till. Likaså om man vill ha bluetooth.  NFC är ju bara för Nära - centimetrar.

Det enda smarta är väl att det använder RFID, och är lite säkarare på det viset, men RFID kan även skannas av på distans… det är därför som ficktjuvar gått över till att skanna på distans…

Ibland så pratar man ju om NFC style och påhängs-kameror också. Funderar då bara på varför en systemkamera skulle behöva ett påhäng? Det finns ju färdiga bajonettfattningar att vrida på och fästa objektiv på? Syftet med en systemkamera är ju också att bilderna skall bli så bra som möjligt, och då är väl stabiliteten en viktig ingrediens. En systemkamera med NFC på 300mm - svajigt som Hawaii.

Så jag undrar vad du söker för fördelar med NFC som du inte kan få på annat sätt?

Bagtjesen
0

#0 ByCelina.

Varför jag frågar är för att jag själv undrar på vilket sätt som NFC är så viktigt att de skulle utesluta andra kameror.

#1 Leemland. Det är en radiokommunkationsteknik som tagits fram lite "ideelt". Den var på tal åtminstone redan 2002 när jag jobbade inom dataindustin.

Den är till för närkommunikation inom en cm men upp till någon enstaka dm. Den använder RFID (samma typ av chip som man sticker in under huden på t ex hundar. Då kan den användas för att identifiera hunden - polisen har numera sådan avläsare - men kan också användas t ex för att hunden själv skall låsa upp luckan in i huset…eller katten och kattluckan). Tekniken är dock inte så säker, den kan skannas av på distans och är jättelätt att störa ut, och till på köpet lätt att förstöra chipet genom en radiovåg på flera meter… att läsa av och kopiera verkar inte vara så svårt…

leemland
0

#3 Okej , tack för svaret :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Bagtjesen
0

Kollade också upp en sak som jag hört talas om tidigare men som jag inte sett, eller sett annonseras i Sverige; det ser ut som om SD minneskortstillverkare kommer att lägga in NFC i MicroSD kort direkt (pressrelese juni 2013), och då är det som jag trodde ingen anledning till att köpa ny kamera eller satsa på en kamera bara för den sakens skull… Inga nyhetsannonser hos det största webbutikerna någonstans vad jag kan se?

Själv skulle jag aldrig använda NFC t ex för betalningar eller så, eller lita på det som ett identifikationsmedel t ex för inpassering. Alla saker som bygger på en väl definierad standard gör det lättare, om så bara på sikt att hitta vägar runt. Då är skräddarsydda lösningar bättre, men naturligtvis dyrare.

Det är väl ändå möjligt att det blir ett billigare alternativ än att bygga in Bluetooth eller WiFi i kameror, så det blir kanske poppis. Men när jag tänker tillbaka på de tidigaste bluetooth-versionerna så var det hela ok förutom räckvidden, och nu kommer det något som har ännu kortare räckvidd, men av vad jag skannat igenom finns redan liknande säkerhet, om den bara används.

Skulle vara roligt att höra med någon som verkligen testat, och testat säkerheten och jämfört. Tester i USA som jag nu läst fokuserar mest på säkerheten eftersom det bar fungerar på korta avstånd, men om det då är trångt på spårvagnen, eller på tunnelbanevagnen?

byCelina
0

Tack så mycket för svaren! :) Letar efter en nu systemkamera men jag har ett litet problem och det är att jag behöver kunna få över bilderna snabbt i mobilen. Har hört mig lite för och idag var jag inne på Elgiganten och han rådde mig till att vänta till November/December för då skulle "nästa nya stora grej" släppas - systemkamera med NFC (Near Field Communication) bland annat till Canon. Han förklarade det som att kameran "skapar" ett eget wi-fi till telefonen och bilderna laddas över snabbare än någonsin. Har fått lite olika tips på några kompakta systemkameror med wi-fi men jag känner nog att jag vill ha en "ordentlig" om jag nu ändå ska investera i en bra kamera. Vill lära mig på riktigt och ha möjlighet att verkligen utvecklas och ta det till en högre nivå än att bara ta lite bilder och bara köra på auto.

Bagtjesen
0

Well, som jag sa så kommer det inte att vara någon skillnad mellan en kamera med inbyggd NFC eller om man tar en befintlig och stoppar in ett av de kommande SD-korten med NFC på. Har du redan en systemkamera, så varför i all sin dar slösa pengar på en helt ny kamera om du istället bara behöver ett nytt minneskort till kameran. Men visst, är kameran gammal och du ändå tröttnat på den, växt ur den, så varför inte? MEN, jag skulle aldrig offra valfriheten av att kunna välja mellan olika fabrikat och olika nivåer (privatperson/entusiast/halvproffs/Proffs) av kameror bara för att få NFC?

Försäljaren på Elgiganten var inte helt fel ute i sin beskrivning, just att han liknade det med WiFi och att det blev en egen kommunikation är rätt, och säkerheten ligger också lite i att förbindelsen är tidsbegränsad.

Av din beskrivning förstår jag inte om det är helt nya kameror som skall lanseras, eller om det är minneskort til kamerorna. Tycker bara att du skall ha is i magen, att betala det höga nypriset på en kamera bara för en enda saks skull, då skulle jag själv anse att jag var vårdslös med mina pengar. Ok, om man är proffs och kan ta betalt för att leverera bilder snabbt, och dra av investeringen.

byCelina
0

Var nog lite otydlig i mitt inlägg, jag har ingen kamera alls och ska alltså köpa en för första gången. :) Men jag ritar, gör musik, jobbar med naglar osv så jag kände direkt när jag började läsa på att jag gärna vill få ut lite av min kreativitet i fotograferandet också, därför vill jag helst ha en riktig systemkamera istället för en kompakt. Behöver den främst till bloggen där jag fotar naglar, produkter, mm (ska relauncha min redan befintliga blogg som en ren nagelblogg) och till att filma tutorials med. Däremot känner jag att jag kanske inte vill kliva på de absolut dyraste utan landar gärna runt 3000-6000 kr (exkl stativ och fjärrstyrning). Att jag gärna vill ha möjlighet att få över bilderna till mobilen är att jag vill kunna blogga och instagramma vissa bilder direkt från jobbet, men det kanske finns smartare lösningar? Om jag för över bilderna till mobilen och sen ut på bloggen därifrån, blir kvalitén på bilderna sämre då? (Kanske en dum fråga).

Inkanyezi
0

Det finns redan nu kameror med betydligt bättre möjligheter än du kan få via NFC, och det äer kamerorna som kan styras via WiFi.

Samsung är först ut med det här, har hart det nu i ett år, och Oympus har just kommit med en modell som har inbyggd WiFi med möjlighet att styra kameran.

Det handlar inte bara om att kunna överföra bilderna, vilket man länge har kunnat med en del kameror, utan de här kamerorna kan köras från en surfplatta eller telefon, och man ser också sökarbilden i realtid och kan göra inställningar.

Det betyder att man kan ha kameran monterad på stativ utan att behöva titta i sökaren, och att man kan ha kamerans sökarbild på sin surfplatta och med kontroller på plattan styra kameran. Samsung har det på flera modeller, och Olympus har det på modellen OM-D E-M1. Samsungs mest avancerade är NX20. De här kamerorna är proffsverktyg, och det är sannolikt att de stora tillverkarna så småningom kommer att följa efter.

NFC är inte lika användbart, och det är inte troligt att det kommer att vara lösningen för någon av kameratillverkarna annat än eventuellt för dockning, och då mer troligt på enklare kompaktkameror än på systemkameror. Det finns dock några systemkameror i fullformat (ganska dyra proffsverktyg) från Canon och Sony som har NFC för att förenkla uppkopplingen av WiFi mellan enheterna. Jag tror att den finessen har försumbart värde; viktigare är hur kameran fungerar med WiFi. Hittills har tillverkarna varit verkligt njugga med att förse kamerorna med användbara funktioner till WiFi. Samsung var först ut med att det går att styra kameran, s.k. "tethered shooting".

Inkanyezi
0

NFC används alltså i de avancerade kamerorna, systemkameror, inte för något annat än att etablera nätverkskontakt via WiFi mellan kameran och en extern enhet som kan vara en surfplatta, telefon eller dator. Än så länge finns såvitt jag vet enbart telefoner med funktionen, och det är bara Samsung och Sony som tillverkar båda enheterna, såväl telefon som kamera, och därigenom kan förvissa sig om säker funktion.

Också Canon använder NFC för att koppla samman WiFi mellan smartphone och kamera i en modell, och man kan vänta sig att det kommer i fler modeller, men sannolikt mer begränsat på funktioner än hos Samsung och Sony. Sonys nya proffskameror, α7 och α7r har NFC och WiFi, där WiFi står för överföring av sökarbild, styrning av kameran och överföring av tagna bilder, medan NFC enbart förenklar själva sammankopplingen mellan de två enheterna. Surfplattor har i regel inte NFC, och de är ändå  de enheter som är bäst ägnade att använda för att styra kameran och ladda över bilder, genom att de har större skärm med bättre Upplösning.

Så NFC är den mindre nyheten, den stora är att man kan styra kameran direkt via WiFi och också se sökarbilden på den mobila (eller fasta) enheten. Fotografen kan sitta vid skrivbordet och ta bilden i stället för att klättra på en stege eller ligga på magen på golvet (eller i leran).

Och nej, de släpptes igår och har inte kommit i butik ännu.

byCelina
0

Åh herregud jag känner mig så förvirrad! Har hört mig för och frågar flera olika personer och alla säger så klart olika saker. Frågan är om jag helt enkelt ska skita i wifi och bara satsa på ströps en systemkamera i rätt prisklass istället. Men bara för att sammanställa lite så att hjärnan sluta snurra i skallen på mig: Vissa kameror har inbyggt wifi där man kan föra över bilderna till mobilen, sen finns det lösa adaptrar som man kan koppla in till dom utan wifi. Finns det även sladdar som man kan koppla till mobilen direkt från kameran? Att man kan se live direkt i mobilen/plattan är verkligen grymt, men frågan är om det är något jag kanske får offra om jag ska hamna i rätt prisklass och inte kompakta systemkameror. Jag vill kunna byta objektiv och blixtar och ha möjlighet att söta alla inställningar manuellt. Jag är mest inne på Nikon och Canon. Vad har jag för val då?

Bagtjesen
0

#11 ByCelina.

Du skriver "och bara satsa på ströps en systemkamera i rätt prisklass istället." ströps?

Också: "om jag ska hamna i rätt prisklass och inte kompakta systemkameror. Jag vill kunna byta objektiv och blixtar och ha möjlighet att söta alla inställningar manuellt."

En kompakt systemkamera är också en systemkamera med utbytbara objektiv". Huvudordet är systemkamera!

En kompakt systemkamera är vanligtvis dyrare (miniatyrisering kostar) men sällan bättre. Och då är det frågan hur stor kamera du vill ta med. När jag höll på att måla och teckna utomhus visste jag att jag behövde staffli, och det var ingen uppoffring. Ett tungt stativ på flera kilo känns inte heller som en uppoffring när jag vet att jag får bättre bilder - särskilt nu när ljuset krin 64 grader nord redan börjat bli problematiskt. Har du känt på en "vanlig" systemkamera och att den inte känns för tung med ett enda "generellt användbart", t ex 18-105mm?

I studio hemma så använder jag ControlMyNikon.se och min ena son testar ControlMyCanon. Fungerar jättefint med en laptop, och man får ju lika stor bild att titta på, om än något suddigare, som laptopens skärm. Det kräver visserligen USB-anslutning med sladd, och jag har inte haft något problem med det. Jag vet att det går att koppla ihop med WiFi och USB så det blir mer sladdlöst men inte helt. Men har inget behov av det. Den här utrustningen med alptop och stativ m m har jag t o m tagit med ut för fotografering av sällsynta orkidéer - dock inget att direkt rekommendera.

ControlMy… ligger inom det som Inkanyezi i #9 benämner "tethered shooting". Och det finns två grupper varav Control My m fl tillhör den ena, "software", se t ex på http://www.tethertools.com/plugging-in/software/. Men titta också på deras huvudsida där finns en bild på setup med en laptop… och flera hårdvaru alternativ som jag tror du skall finna intressanta exempel på…

… i en av de grupperna har kommit ett halvdussin olika fabrikat/modeller varav då ett annat exempel är http://www.camranger.com/. Har som sagt sett ett flertal varianter som utomlands legat kring $150-300 där man kan räkna med att själv importera en bra för lite drygt 2000:-

Inkanyezi
0

Den kamera som har mest av den här tekniken idag kommer inte från Canon, utan från Samsung. Canon har för tilfället två kameror med WiFi-styrning, EOS 6D och EOS 70D. Båda har begränsningar i funtionerna, och styrningen sker via Canon EOS Utility.

Sony har just annonserat ett par mer avancerade systemkameror med WiFi-styrning och de är på flera sätt överlägsna motsvarande Canon, både i funktioner med WiFi och bildkvalité. De har större dynamiskt omfång framför allt, och den ena modellen har en 36 megapixel sensor utan AA-filter. Kamerorna lär komma i handeln under de närmaste veckorna, men tillgången är troligen väldigt låg mot efterfrågan de första månaderna, så praktiskt sett kanske det handlar om att kunna gå in i en affär och titta på dem i vår.

Det handlar till en del om hur pass avancerad kamera du söker. Samsung NX 200 är en kamera i samma klass som de  bästa vanliga systemkamerorna bland amatörer, i formatet APS-C. Olympus finns i handeln redan med WiFi-styrning, och de som använder närfältsteknik för att starta nätverket är Canon och Sony, varav ännu enbart Canons kameror EOS 6D och EOS 70D är ute i handeln och finns exempelvis hos Cyberphoto och Fotokungen. Om jag stod i valet för fullformatskamera skulle jag hellre vänta på en Sony.

Alternativet om man tycker att det räcker att ha ett WiFi minneskort för att föra över tagna bilder till en annan enhet ger fler möjliga kameror men mycket större begränsning i funktioner. Nikon har visserligen något eget kort som kan styra vissa funktioner i kameran, men annars handlar det bara om att kunna föra över bilderna från kortet på ett relativt bekvämt sätt. Jag tycker inte att det är värt ens priset för ett sådant minneskort, men preferenserna kan ju vara olika.

Inom något år kommer säkert alla märkena att ha de här möjligheterna, men för närvarande ligger Samsung längst fram, följd av Olympus och inom det närmaste halvåret också av Sony. Canon har valt en väg där man använder en egen programvara, med mindre funktionalitet. För att få full nytta av fjärrstyrning är det också lämpligt att välja objektiv med motorzoom, i den mån sådana finns.

Tekniskt är kamerorna nära likvärdiga i övrigt, även om Sony har bäst sensorer med högst dynamiskt omfång.