ett försök :)
Det är ett ganska bra försök, men jag nog föredragit att flytta kameran lite till höger, kanske zoomat ut lite så att båda rosorna kom med och då hade inte den vänstra blivit lika centrerad.
Sen har du haft en slutartid som är rätt lång, 1/64s, och högt ISO, 800. Då gissar jag att du haft AV-läget? Fotar du med blixt så behöver man inte ha så högt ISO, utan ISO 100, eller max 200 borde räcka för såna bilder.
Prova att fota i manuellt läge, ställ ISO på 100 och välj lämplig bländare. Ställ därefter in slutartiden på 1/ 200 till att börja med, vill du få med mer omgivningsljus kan du förlänga tiden till kanske 1/160 eller 1/125s eller ännu längre.
Din bild är inte dåligt exponerad men tror att det skulle kunna bli lite bättre. Använd gärna diffusor på blixten, det går göra själv om man är lite kreativ, bara man ställer in vitbalansen efter det. Men då får man mjukare skuggor.
Annars gillar jag bilden, snyggt med mixed coloreffekten!🙂
Skriver detta för att du lagt ner så mycket möda på bilden jag tror att du kan ta till dig funderingarna nedan, inte som kritik som sådan, utan som just tankar kring vilka val du hade. Vad vet jag - du kanske hade ett antal altternativa kompositioner/exponeringar?
Ett litet tips bara! Om du har ett bra bredband så skicka gärna bilder i lite högre Upplösning den här var i 800x1200px och filen var då bara 576,5 KB, i 1600x2400px hade den ändå bara blivit omkring 2MB, och du får ju skicka ända upp till 5MB.
Förstår hur du tänkt, och förstår delvis hur du utfört tagningen. Frågar mig bara om du använt stativ eller fotat på frihand. Det har i så fall lite grand att göra med tiden för planering och möjligheterna i utförandet.
Själv är jag inte så förtjust i blixfotografering, men vet att det kan bli bra - men samtidigt tror jag inte att det gjort att det blir särskilt mycket lättare. Att ta tillvara miljöns naturliga ljus-förutsättningar brukar vara ett lättare steg.
Det jag tänker på är att med stativ och lite mer möjlighet, så kanske du fått med mer skärpa i den första blomman. Hela det främsta kronbladet är i oskärpa, och bara kanten på det främre övre bladet är i skärpa. När det blir en så stor homogen yta långt fram (ett helt blad) som också befinner sig lite lodrätt och då i samma oskärpeplan (Tänk dig skärpan som ett antal skivor i djupled) så brukar det kunna se lite konstigt ut, som jag tycker det gör i den här bilden. Hade den främre rosen lutat lite mer framåt hade det då gjort mindre. Med samma inställningar i övrigt, men bara med skärpan framflyttad någon millimeter så hade den bakre rosen också antagligen blivit oskarp längre bak, och då tror ajg inte att det hade betytt lika mycket att hela den inte är med.
Jag förstår JNNs tanke också och tror att den hade blivit ett bättre alternativ till hur bilden togs, men samtidigt så hade en flyttning till vänster och taget en aning mer uppifrån gjort att att det främre kronbladet i oskärpa inte fått lika stor yta, och inte dominerat så mycket. Och kanske hade man ändå fått med tillräckligt mycket av foderbladen.
Tycker eg inte så mycket om färg och gråtoner som teknik, visst ser man ibland riktigt bra bilder. Men det finns ju redan från början en stor dynamik i de bilderna, så varför öka på den än mer? D v s varför dra så mycket i spakarna när det gäller rosen?
Det mest förtjänstfulla i redigeringen är det som kanske är minst tydligt i bilden för många, och det är; att det ett bra försök till övergång från det svartvita/gråtonskalan till de ljusgröna foderbladen på rosen. Och den fina övergången skräms lite av att rosorna blir lite "skrälliga" i färgerna. Jag funderar på om bibehållna rosor och bara en aning mörkare foderblad hade gjort övergången bättre, men kan inte säga. Tycker alltså inte att det är två lägen, fär eller inte, utan att det rör sig om tre zoner som både behöver vara i kontrast till varandra men samtidigt harmonisera i övergångarna. Kanske kan jag uttrycka det som att man vill uppleva varje övergång som ett någorlunda lika steg, eller ännu bättre ett något ökande steg mellan dem. Vet man vad det betyder så kanske man kan säga talen bakgrunden 1, övergången 1,2 och förgrunden 1,5. (Men det är något man behöver tänka sig, mer som en en generell betoning - det är svårt att ge det en formel eftersom det är färg/svartvitt.
Så eftersom jag brukar avsluta med en fråga, så; hade du redan fixerat dig för de här vinklarna eller tog du ett antal bilder på blomsterarrangemanget ur fler vinklar - blev de vinklarna bra men hade de kompositionerna andra problem?