Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1072 ggr
[Olasko]
0

kritisera mina höstporträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gärna vilja ha lite kritik på ett par bilder jag tog häromdagen, vad som kan göras bättre och vad jag bör tänka på nästa gång jag fotar någon exempelvis =)

[Olasko]
0

2

[Olasko]
0

3

Bagtjesen
0

Det är väl endast två bilder som gäller när det gäller kritik?

Bild 1 förstår kompositionen och bildsnittet och varför du valt slutartid lite åt det långa hållet. Bred ljusmätning har nog gjort att det ljusa påverkat bilden så att kvinnan i bild blir lite för mörkt exponerad, men det kan också vara en effekt du eftersträvat i efterbehandligen.

- Det är ofta bra att lägga till vad man velat eftersträva med hela bilden eller med efterbehandlingen, när man begär kritik!

Det som är genomgående i både bild1 och bild2 (notera särskillt hennes mittbena som ser nästan helt blå ut!) är att det är ett kraftigt blåstick i bilderna vilket gör att de känns kallare än jag tror du eftersträvat? Blåsticket beror nog på att båda bilderna var tagna med vitbalansen på auto, och att du inte korrigerat för det i LightRoom?

Bild 2 tror jag också att du kan ha fått til någon skakning eller att hon har rört sig, men det ser också ut att vara så att skärpan ligger framför henne! 90mm f2.8 och avstånd 4-5m? Du får bara ett skärpedjup inom 25-35cm på ett ungefär!

Det som har med Vitbalans och så vidare är ju lätt att gå tillbaka och korrigera, liksom exponeringarna om du har ursprungsbilden i något s k rå(RAW)-format och inte bara i JPG.

Men då utgår jag från att det är oavsiktliga problem med bilderna?

[Olasko]
0

Jaha där ser man, tog bort sista bilden =)

Lustigt jag tänkte aldrig på att fota med punktmätning, såna där småsaker som man glömmer bort titt som tätt likaså att ta för vana att ställa vitbalansen i manuell.

Det där med blåsticket tänkte jag inte på när jag fixade med bilderna i lightroom men nu när du påpekar det så ser jag det klart och tydligt, ska ändra om dom lite i LR och försöka få bukt med vitbalansen.

Ja den är inte helt skarp och det beror nog mycket på att jag hade inte hade af igång och tog bilden i all hast, det resulterade dock i att det blev min favoritbild, den blev så naturlig på något sätt.

Tack för din kritik den visar på att jag än så länge har alldeles för bråttom och slarvar många ggr, tur att jag fotar i RAW =)

"edit: Bifogade en bild med justerad Vitbalans."

Bagtjesen
0

Så bra att du med RAW har marginalerna på din sida! Jag förstår att du gillar båda bilderna och det är ju som sagt bra tänkt, men ändå tycker jag du skall reflektera över att lägga på lite skärpa på henne - testa och se om det förändrar din favoritbild negativt? - Ofta är det bara lite som behövs - jag tycker jag ser så många bilder där fotografen haft sämre motorik vid bildredigeringen än vid utförandet av själva fotograferingen.

Bästa sättet att kritisera vad man själv gjort är att vara ärlig mot sig själv när man i efterhand tittar på bildinformationen. Att hela tiden notera vad man glömt är ett steg på vägen till bättre bilder - att sedan verkligen gå igenom och tänka på vad är det jag brukar glömma, vad brukar bli rätt och vad brukar bli fel gör att man minns totalen. Ingen idé att bara tänka på "vad brukar jag göra för fel" för då glömmer man att göra rätt!

[Olasko]
0

Du menar som att lägga en mask med bara extra skärpa eller att skärpa bilden ytterligare över hela? Det är klart, man lär sig inte i en handvändning att ta bra bilder och sen redigera dom till perfektum. 

Kan inget annat än att hålla med och även om man (jag) inte tänker på det direkt så märker jag ju själv att man gör något nytt varje gång man fotar för att inte göra samma tabbe som man gjorde gången innan =)

Bagtjesen
0

Bara det förstnämnda, bara över henne, eller huvudet…Det är svårt att veta exakt vad som man skall göra på förhand, och hur mycket…

Gör man för mycket, för hårt, får man problem med att hon framträder för skarpt mot detaljer som ligger i samma plan som henne, men där man kan säga att de detaljerna hör till bakgrunden. Som tur är så finns det inget kring hennes ansikte och eller kropp i övrigt som jag tror skulle framträda för mycket.

Jag ser ju att båda hennes händer också är i oskärpa - härförleden så var det en annan bild där det blev otroligt mycket bättre av en aning skärpa på en sådan hand. Nu när jag varit på en lång skogspromenad och funderat, och tittar på bilden igen så tror jag att skärpa på den armen hon håller vid knäet och skärpa på "bältet" till vänster, men oskärpa på handen där skulle platsa som lite röresleoskärpa. Jag tänker mig då att det två bilderna hör ihop, och att det är någon rörelse i båda bilderna.

Tycker det är stimulerande med med två bilder som kan tänkas höra samman - det blir dock viktigare med exponering och färger så att man får lite samstämmighet. Men det är bara tankar, inget som behöver göras - ofta tjänar en i grunden bra bild på att man låter den ligga och tittar på den efter en vecka eller en månad…