Kvällsfoto
Kritik som (N)ybörjare!
Grattis till en fin bild!
Jag kan se av informationen om bilden (EXIF) att du gjort flera bra val trots att du använt S-programmet där kameran väljer slutartid. Och den har valt lång slutartid och f20. Jag skulle tro att en del av att det lyckats beror på att ljusmätningen är bred ("Pattern") och det är ju en jämn fördelning av ljuspunkterna, och mörkret så det var bra. ISO var satt till 500 och det hade du med en D5000 kunnat satt lite högre för att inte riskera att det blev brus på grund av den långa slutartiden som kameran satte, hela 30s.
Efteersom du använt stativ eller haft kameran liggande mot något så har du slagit av bildstabliseringen, ännu ett plus för dig.
Jag vet inte om du haft tillgång till en rå-fil (Nikon .NEF), eller om du haft jpg satt till "fine" eller "medium" - bilden här är 1807x1200 - kan också vara att du använt något redigeringsprogram som sparat bilden så.
Det som du kanske inte har sett är att det är en s k "bokéh" (en ljus lite kantig fläck) från bländaren lite till höger om vänstra smala brostolpen och halvvägs ner till vattnet. Den stör inte alls särskilt mycket, men den är lätt att ta bort i bildredigering. Jag påpekar detta bara för att kritiken är på (N) och du kanske inte sett den lilla detaljen?!
Kompositionen är mycket bra, med brobågen och motsatt strandlinje i en diagonal under bron. Liksom den hitre skuggan av bron i närmre kameran. Inte så många linjer, men absolut tillräckligt, och inget blir riktigt "fyrkantigt". Det är lite tur att det är en brobåge som far iväg lite bortåt uppåt för den befinner sig mycket i mitten - Det är ofta ett plus att inte ha huvudmotivet mitt upp i bilden.
I den här bilden gör det absolut inget att man inte ser något av brofästena (här möjligen det bortre). Annars kan det vara bra att "förankra" föremål så att de inte "befinner sig i limbo".
Så, en mycket fin bild och mycket du gjort rätt - Det som jag påpekar är inte kritik utan förklaringar till dig varför jag tycker bilden fungerar.
Hej Bägtjesen! Jag säger bara WOW, tusen tack för ditt fantastiska svar!!!🌺
En liten fråga: HUR kunde du få så mycket info från min bild. Jag kopierade min bild på skrivbordet och högerklickade på den men under fliken information kunde jag inte hitta den infon som du skrev. Behövs det något annat program för det? Jag och min man var helt imponerade av ditt svar!
Önskar dig en fortsatt trevlig lördagkväll 🙂
Titta på nätet efter Exif Viewers eller dito Editors. Finessen finns inbyggd i en del internet browsers också. Vill man titta på sina bilder som ligger på den egna datorn kan det för många som inte är bevandrade i hur browsers fungerar lokalt vara lättare med ett externt program. Man brukar kalla det för Exif, men i realiteten är det minst en handfull olika standareder om hur kameror, redigeringsprogram m m lääger till information om hur bilden är tagen, lite om hur den har konverterats/redigerats, och kanske hur skrivare skall skriva ut bilden…
Det finns tillräckligt många och tillräckligt bra program som är gratis, så välj ett sådant.
Även de "minsta" av programmen tillhandahåller den information jag fick fram. Sedan finns det de som klarar av mer än 200 möjligliga rader med information. Men välj ett lätt gratis och lär dig förstå det först - de all information blir lite för mycket att smälta - det gäller först att hitta det väsentligaste, och att ha möjligheten att förstå varför en bild blev bra eller dålig, och påminna sig om man glömt något.
Bra påpekat JNN, jag skrev fel - helt uppåt väggarna feluttryckt när jag skrev: "att du använt S-programmet där kameran väljer slutartid. Och den har valt lång slutartid och f20."
Det skall ju precis som JNN påpekar istället ha varit något som: " att du använt S-programmet där du valt slutartid, och att den (kameran) valt bländare" …och ev det andra enligt nedan.
I övrigt vet jag inte - det framgår inte av Exif om Du själv ändrat ISO till 500 eller om det var automatiken som gjorde det - Jag har inte kontrollerat hur min Nikon D7000, som borde lägga in EXIF-information på samma/liknande sätt, skulle rapportera om ISO var auto eller inte, liksom Vitbalansen (som i ditt fall då verkligen var på Auto).
Tack, tack, tack till er Bagtjesen och JNN för era svar. Så mycket intressant info! 🙂
P.S. Jag hade inte ändrat ISO till 500, det var automatiken. Som sagt jag är fortfarande en nybörjare under utveckling som inte lärt mig det där med ISO - ännu. Men det kommer…. 👍