Bra fortsättningskurs Göteborg?
Går en fotokurs på folkhögskolan nu och förverkligar drömmen om att lära mig fotografera. Det är verkligen kanonkul, någonting jag vill fortsätta med och lära mig mer om, och till jul ska jag köpa mig en systemkamera. Nu lånar jag en kamera av skolan.
Kursen är dock rätt grundläggande. Det är slutartid, bländare, ISO. Överexponering, underexponering. Basic bildkomposition. Hittills har vi inte pratat någonting om skärpedjup eller dylikt fototekniskt. Det pratas nästan ingenting om ljussättning eller att fotografera sånt som rör på sig. Det är inte konstigt egentligen, de flesta på kursen är ju inte så jätteintresserade av foto egentligen utan vill mest lära sig ta fina semesterbilder och så.
Nu under höstterminen jobbar vi med digitalt foto och Photoshop (sistnämnda har jag redan mycket erfarenhet av) och till våren ska vi, som jag förstår det, nästan enbart arbeta med analogt foto och mörkrum.
Till våren vill jag därför gå något slags fortsättningskurs. Tycker dock att det är svårt att hitta, och att veta vad som är bra. Målet är att bli en riktigt duktig hobbyfotograf vilket känns fullt uppnåeligt. Är konstnärligt lagd och har öga för bild och form men behöver helt enkelt lära mig mer om foto som konstform och kameran som hjälpmedel.
Tips på hur man går till väga för att komma vidare?
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Kolla vad som finns på universitetet och på de olika bildningsförbunden.
Har inte gymnasiekompetens så universitskurser kan jag tyvärr inte gå, får dessutom inte gå fler utbildningspoäng åt gången eftersom jag har aktivitetsersättning = får bara studera halvtid vilket jag redan gör. ABF Göteborg har tyvärr inga fotokurser just nu.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Ibland finns det så kallade kursverksamheter vid universiteten, i Malmö Lund kallades de för KV, och där behövdes ingen gymnasie eller högskolekompetens - man behöve inte vara inskriven på universitet (då bara i Lund). Alltså ett ABF för universitetstuderande - jag läste arabiska tre terminer då inför data och foto-jobb i nordafrika.
Bor man på en någotsånär stor ort så brukar det finnas ett större och mer kompetent utbud av fortsättningskurser också. Det är så betydelsefullt också att man får en bra lärare som kan ämnet när man redan har lite förkunskaper, som du har, och vill komma vidare. Kursdeltagarnas sammansättning är cokså viktig så att det inte blir för många "blåbär" på fortsättningskurserna. Så det viktigaste är väl inte att du får en kurs nu, utan att du använder de kunskaper du redan har så att de sitter i ryggmärgen - och att du dubbelkollar vad som de som gått en tidigare kurs hos respektive bildningsförbund har gått igenom och fått lära sig. Har du gått på folkhögskola så har du kanske flera gånger fler utbildningstimmar än de som gått grundkurs i foto på bildningsförbunden (30-40 timmar?). Du kanske måste hoppa över ett eller fler steg, och då brukar det bli färre utbildningstillfällen.