Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 661 ggr
Sugar Mist
0

"Lens not attached"

Jaha, tänker jag.

Höll tummarna att objektivet skulle funka, efter att stått och dammat i ca nästan ett år hade det slutat skramla efter tappningen av objektivet, satte fast det och visst kunde man se genom "titthålet" i kamerahuset, vilket man inte kunde innan. Men på skärmen står det "lens not attached"-

Kan jag fixa detta på något sätt?

Kan fokusera och allt med det och det gör inget mig om jag måste använda manuellt läge, bara jag kan fota!

-

Inkanyezi
0

Det kan vara smuts på kontakterna. När kameran säger att inget objektiv sitter på är det två saker det kan bero på, om det inte är att objektivet är trasigt. Endera har låsknappen inte snäppt i ordentligt, eller så är det kontakterna som är smutsiga. Det kan vara så lite som en dammtuss strategiskt där spärren ska snäppa in så att den inte kommer in hela vägen.

Sugar Mist
0

#1 Hmmm jag förstod kanske.. 1% av det där… Kan du förklara för en nybörjare vad allt betyder?😇

-

Sugar Mist
0

Hmmmm satte på objektivet och inställningen M, fotade tv'skärmen och bilden blev svart/mörkt grå, vad kan vara felet och finns det något jag kan göra?

-

Bagtjesen
0

Allt du beskriver Sugar Mist är ju konsekvenserna av det tappade objektivet!

Hur många sätt kan man inte tappa ett objektiv på? - oändliga! - och svaren blir nog oändliga!

Det finns ju ingenting du kan visa oss som kan ge oss ledtrådar - det bästa är nog att ta med kameran och objektivet till en fotoverkstad. Troligen vill de inte ens sätta fast objektivet på en av sina egna kameror för test… Det kan dock vara så att de kan se att det är lite skräp på kontakterna, och att de har rätta verktygen för det och de fixar det omedelbums.

[tlundegard]
1

Torka av kontakterna lite försiktigt (de guldiga fyrkanterna på objektivet som sitter mot kameran) och se om det får kontakt med kameran efter det.

Varför bilderna blir mörka vet jag inte, troligtvis något som gått sönder när du tappade objektivet. Får du ingen errorkod?

Det låter konstigt att objektivet skulle ha lagat sig självt genom att sluta skramla, det som har suttit löst har säkert bara fastnat någonstans så det inte låter längre. Det är ju fortfarande en del som har lossnat om det skramlade efter att du tappade det.

Bagtjesen
0

Skramlande objektiv kan det bli om man t ex på Nikon inte slagit över objektivet på manuellt innan man tar av det. Det i sig är inget problem för nästa gång man sätter i objektivet igen så slutar det "låta".