Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 824 ggr
Ridtravartjej
0

Kritik naturfoto

Var ut och fotograferade lite natur idag och vill gärna ha lite kritik på vad ni tycker? :) www.ericadruggefotografi.weebly.com

Ridtravartjej
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Ridtravartjej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2

JNN
0

Över lag så är det fina bilder, med fina höstfärger. Gillar speciellt första bilden, som har en väldigt bra komposition, vissa av löven i båda bilderna blir dock något urfrätta, men det är ju näst in till omöjligt att få full teckning i dom samtidigt som resten av bilden är bra exponerad.

Kort skärpedjup har du i båda bilderna också, det är också snyggt. Det enda jag egentligen ser som ett litet minus är nog kompet på andra bilden, där jag gärna sett hela skylten, men annars bra fotat!🙂

UtanAlias
0

Jag undrar mest varför du öht tog bild nr 2 och valde att lägga upp den här? Jag ser inget spännande med den bilden alls. Den var bara konstig tycker mina ögon.

søs
0

Billede 1 det bedste taget fra god vinkel …Fint lys skarpheden ligger det rette sted..🙂

Ridtravartjej
0

#3 Ah okej :) Men tackar :) Är inte helt hemma med just höstbilder och att få till inställningarna för att häva fram alla färger på bästa sett :) Men tackar så mycket :)

Ridtravartjej
0

#4 tyckte bilden blev lite egen med soptunnan och så :)

JazzBass
1

Inte precis vad jag kallar "naturfoto", men förstås är det ju växtlighet på bilden så jag förstår hur du tänkt. Skulle dock hellre klassificera dem som "urbana naturbilder" eller likande. 

Gillar speciellt den första bilden. Fina färger, bra komposition och passande kort skärpedjup. Den andra känns inte lika övertygande, den är rörigare och jag tycker inte att ett nedklottrat sopkärl är nåt riktigt hett motiv. ;-)

Logona stör nåt oerhört dock, hindrar bildupplevelsen rejält. Varför en sån stor logga mitt på bilden? Har du blivit regelbundet drabbad av bildstöld eller nåt…?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JNN
0

#6 - Tror att det är väldigt svårt med exponeringen i löven, när solen lyser relativt starkt på dom. Tycker att man får samma resultat med gröna löv i bland också, det får man nog bara acceptera.. Alternativet är ju att underexponera, men då finns ju viss risk att hela bilden blir för mörk. I bland får man ta att det blir vissa överexponerade delar i högdagrarna.

Så egentligen var det inte menat som en del av kritiken utan mer som ett påpekande.

Tycker i alla fall att bilderna är bra, linjerna i dom leder blicken in mot dom centrala delarna, så där har du lyckats enligt mig!🙂

Ridtravartjej
0

#8 okej :) Nej, men känner att jag gärna har så stor. Kanske ska ändra och sätta i ett hörn eller så men mest för att jag ska känna mig säker att folk inte snor mina bilder :p

Ridtravartjej
0

#9 åh okej :) tack :)

Bagtjesen
0

Bild nr 2 är tagen på ett motiv där om man ändå inte haft någon annan bild att ta till hade retuscerat bort stolpen och tunna.

Bild 1 är svårbedömd, loggan ligger helt över där det bortre skärpedjupet försvinner. Omöjligt för mig att ge några andra kommentarer, annat än att med stativ och HDR skulle åtminstone löven kunnat bli perfekta.