Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 917 ggr
xla
2

(H)Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två snabba porträtt han jag med medans tjejen handlade kläder.

Två olika känslor och två olika möten med människor. Mannen bjöd på en trevlig pratstund och ett par stiliga danssteg efteråt medans kvinnan bara nickade trött när jag frågade om det var okej att ta ett par snabba bilder.

xla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

.

Bagtjesen
0

Jag har inte mycket till kritik på minussidan. På plus är det bara plus-komplett. Eliminierat dina ev egna speglingar.

Nu är jag hemifrån och har bara laptop så jag ser kanske inte allt på rikitgt i detalj.

Svartvitt är vanligt vid social fotografering, och jag har bara en undran om det inte går att göra i färg. Detta är bara en allmän fundering jag har?

Så en direkt fråga till fotografen - tänkte du dig svartvitt redan när du minuterna/sekunderna innan eller såg bilden i sökare/liveview? Jag har kommit på mig själv att det är nästan omöjligt att ändra, eller rättare sagt behålla bilden i färg när jag redan planerade/föreställde mig den i svartvitt?

xla
0

Tackar!

Jag övervägde att klona bort mig själv men skippade det mest för att jag känner mig lite lat och för att det ändå hör hemma i ett par speglande brillor.

Råfilerna finns ju kvar och dom gör sig rätt bra i färg också så tanken var inte svartvitt utan det var väl mest pier pressure och rådande trend som fick mig att falla dit! Eventuellt så slänger jag upp dom också!

xla
0

http://www.flickr.com/photos/105154033@N07/10229493924/

http://www.flickr.com/photos/105154033@N07/10229586945/

Där finns dom i färg och personligen föredrar jag dom nog faktiskt i färg och föll kanske i svartvit fällan lite för fort utan att tänka på vad jag faktiskt gjorde

Bagtjesen
0

Ja, jag tycker att de går bra i färg också. Jag tycker att särskilt bild 2 i färg blev bra - faktiskt ökade den som "social bild" med tanke på det ljusa och lätta inomhus och hennes trista garderob.

Men, när jag tittar på bild1 igen i färg så är det lite av samma förstärkelse som "social bild", framförallt genom mannen till höger med shoppingkassen som går snett bort - han liksom försvann i det grå, och dramatiken kring huvudpersonen har absolut inte sjunkit heller.

Kul att du reflekterade, och det var roligt att få se både och!

(Nu när jag funderar så tror jag svartvitt kommer från de sociala böcker som kom i slutet på 30-talet och fram till 60-talet. Att trenden fortsatt i Sverige kan man se på rapporter på TV om sociala missförhållanden och så vidare, i svartvitt.- Reflekterar om det är likadant utomlands?)

Caaassiiie
0

Personligen gillar jag bild nummer ett bäst i svartvitt. Fick någon speciell härlig känsla över den! 🙂
Jag är inte rätt person att ge kritik, då jag inte är hemma på planet med porträtt, men ville ändå bara säga att jag gilla det jag såg!

Mvh Cassandra

C.H Photography
GuruShots

JNN
1

Tycker absolut inte att det är fel i svartvitt, men jag gillar nog båda bäst i svartvitt. Det ger på nåt sätt en helt annan känsla i bilderna.

Speglingen av dig i glasögonen, blev lite tydligare i färgbilden tycker jag, men den är ju naturlig och jag  tycker nog inte att den skulle klonas bort. Då finns det risk att i alla fall jag skulle tycka att det såg underligt ut, att det fattas nått..

Jag brukar av nån anledning kolla efter speglingar i liknande bilder där man tydligt kan se att här borde man kunna urskilja nåt där det finns en spegling/reflektion..

Fina porträtt!🙂