Porträtt i höstmul
Min första "planerade" porträttfotografering detta som tyvärr inte bjöd på det ljus jag hoppades på, utan det hann bli rätt mulet när vi väl kommit oss till en plats som kunde duga, planen först var att fota med rostiga sönderklottrade godsvagnar som bakgrund, men alla dessa var ute och rullade på spåren under den här dagen =/ Så höstnatur fick duga som bakgrund.
Iso - 800
f-tal 2.5
exp. 1/800
Bländarprio
// Paltfan
Välkomponerad bild!
Fototekniskt sett några frågetecken? ISO800 och 1/800s?
Ser inte om du använde AF-S (eller AF-A som valde AF-S) dock verkar fokus inte ligga rätt, utan något framför. Vet inte vilket avstånd du hade till huvudmotivet men vid 1 meter så var hela skärpedjupet bara 9 cm, medan det vid 2 meters avstånd skulle ha varit hela 38cm. Det verkar lite som om bortre fokus ligger lite framför hennes ansikte på vänster kapuchong-kant?
Manuell fokus och lite för nära?
Centrumvägd ljusmätning kan ha gjort att du fick med något lite för mycket ljus från bakgrunden. Men det är i så fall hårfint. Kompåonering med hjälp av AF-S och ljusmätning på ansiktet kunde ha varit ett alternativ?
Så svårt att inte gilla kompositionen men frågetecken för fokus - är det något som du reflekterat över?
Tack
Bilden är ganska hårt efterarbetad för att reducera brus och fixa till ljuset så det kan hända det sabbar fokus-intrycket en aning, men kan likaväl vara att jag siktat lite fel, hon kände sig ganska obekväm framför kameran så jag tror jag mer fokuserade på att hålla henne bekväm än att sikta och manövrera kameran 100%
Körde i bländarprio så slutartiden har kameran själv bestämt, hoppade rätt frekvent mellan 800 och lägre, nått jag såklart i efterhand och facit i hand självklart skulle ha rattat över till M-läge och skött själv då bilden blivit klart ljusare med låt säg 1/200, ison var ett snabbt försök till att kompensera ljusbristen. Ändrade sedan också till ljuskompensation +1 men de bilderna gav sämre ansiktsutryck på modellen =/
Avståndet är 1.2 meter och kunde självklart ha stått längre bak och sedan beskurit bilden, nått att tänka på till nästa gång.
Kameran är inställd på af-s och autofokus
Jag är ganska medveten om hur de olika inställningarna fungerar, men kommer på mig att ha valt fel "ute i fält" först då jag kommer hem och börjar pilla i datorn. :/
// Paltfan
Då borde du haft ca 13 cm skärpedjup. Det finns skärpa i bilden, men då alltså framför huvudmotivet. Kanske är det bättre att gå tillbaka ett par steg i redigeringen och se om skärpan i ansiktet var där från början, och sedan försöka behålla den och se till att enbart redigera brus et c i andra delar av bilden? Svårt att veta, vad som är möjligt.
Tycker ändå att bilden är värd flera försök och alternativ!
Tackar, ska kolla närmare på bilden sen på den stationära datorn och se om jag ser och kan hantera det bättre där.
Hur kan man räkna ut det teoretiska skärpedjupet vid avstånd och bländare samt brännvidd?
// Paltfan
Kolla på DOF calculator, finns både som app och som separatt program till PC, dessutom finns t ex http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/dof-calculator.htm
Ingen av dem har absolut bästa algoritm utan är något förenklade, och alla har inte alla bländare som kanske kameran kan ställas in på manuellt eller via automatik, men de är tillräckligt bra för att användas och förstå hur det fungerar. Det är ren optisk matermatik, samt en gnutta uppskattning (då hur och när ögat uppfattar något som oskarpt). Absolut användbart. Har de inte precis perfekt bländare eller inte kan ställas in precis på delar av meterm, utan då t ex cm, så kan man ändå använda f2 och f2.8 om kameran använt f2.5, och dra slutsatser av det… Det är inget hokuspokus utan väldigt användbart att ha lite förståelse av.
Såg fel förut, trodde du hade D5000, men du har D5100. Kolla med början på sidan 81 i manualen om vitblans, och särskilt sedan på sid 84, om finsjustering av vitbalansen - Det står i det sistnämnda om "Ett neutralt grått eller ett vitt objekt placeras…" Jag försökte med flera nyanser av vitt (flera olika skrivarpapper - inget fotopapper), men fick inte riktigt samma fina bilder som med 18% grått, så det kan vara lönt att testa och experimentera. Man ser lätt resultaten mellan Vitbalans i auto, visavi bästa manuella inställning Dagsljus, Molningt, Skugga… och snäppet bättre vitt eller gråkort.