(m) Volvon
Var ute och fotade lite i helgen och på väg ifrån en av platserna så knäppte jag denna bild på bilen, mest på skoj bara men tycker den blev så pass ok att den går använda för att få lite hintar på vad att tänka på eller inte tänka på under såna här fototillfällen.
Fotad med nikon d5100, nikon 35mm f1.8G
iso - 1000 (även om ljuset var snäppet bättre vid bilen så stog ison kvar ifrån fotandet innan som var desto kräsnare med ljus)
f. 3.5
slutartid 1/125s
bländarprio
// Paltfan
Gillar kompositionen och ser inget problematiskt med inställningarna.
Det syns av ISO och den lite långsamma slutartiden (1/125s) de inställningarna har bra balans särskilt om det togs på frihand. Så det märks tydligt att det varit lite sent.
Vitbalansen manuell, och det eller redigeringen i CS har givit ett kraftigt blåstick, framförallt till vänster och hitom bilen. Jag har själv aldrig lyckats riktigt få till det, i efterhand, när det hänt med mina ergna bilder, så jag kan inte råda dig i det fallet. Men mitt personliga tycke är att det ofta tenderar att bli alldeles för mycket av blåstick. Svårast är det på vinter med svagt ljus och med snö - trots att jag tittat på mängder med förslag till hur man reduserar det på ett bra sätt.
Så igen, kompositionen bra men bilden är tagen under svåra omständigheter.
Om det är så att D5000 kan kalibrera vibalansen mot vitt eller gråkort så läs vidare.
Jo, glömde förresten ett förslag som givit lite bättre skydd mot blåstick, men även fungerar mycket bra även i andra situationer t ex inomhus, och det har varit att använda ett gråkort och kalibrera vitballansen på plats precis innan man fotograferar huvudmotivet.
Men det är klart, det fungerar ju bara en kort stund om det är så att ljuset kraftigt förändras på en kort stund t ex gryning/skymning. Ett gråkort kan vara bylsigt att ta med, men jag gillar t ex nikons egna lite större, ett par hundra på Cyberphoto. Men det finns även små.
Blåsticket kommer nog ifrån efterredigeringen då jag sänkte "värmen", blåsticket märkte jag dock inte själv förns nu då du säger det.
Något som jag nu då jag kommit hem och tittat närmare på originalet märker att det var onödigt att dra så mycket.
Efterredigeringen i övrigt är rätt hastigt gjord, samt att bilden fick agera exempel hur lätt man kan redigera bort störande detaljer.
Så medans publiken (bilens ägare) satt bakom mig och tittade så klonade jag snabbt bort en lyktstolpe bakom bilen samt dess reflektion i ruta och huv. Övriga redigeringsinställningar och avsyning har jag kanske gått lite snabbt fram över.
Här är ett försök till att fixa till blåsticket
// Paltfan
Hej igen, har varit ute med hundarna, medan det är någorlunda ljust.
Originalbilden har inte lika mycket blåstick framför bilen, så det är nog som du säger en effekt av att dra i spakarna.
Försöket att få bort blåsticket tycker jag du har lyckats bra med, jag tycker att det är svårt att få till, och precis som jag brukar få det så blir hela bilden lite gråare - numera har jag blivit bättre på att bara justera de ytor som behöver justeras, men känns som jag har lång väg att gå, speciellt då snön…jag har en bild med grävling i snö som i övrigt är jättebra - förutom blåsticket… Allteftersom jag lär mig går jag tillbaka till den bilden för att försöka få den bättre!
Bortfixningen av stolpen och tråden är jättefint gjord!