Nytt projekt
Har tänk att fotografera landskap från olika naturreservat och en del annan natur under olika årstider i Ljungbys omgivningar. En del bilder har jag redan men det återstår en hel del. Publiceringen blir nog på min hemsida och kanske en bok också om det ser vettigt ut.
Här är några bilder från Ramsås huvud men tror jag måste åka dit igen för att få till lite bättre bilder.
Värd för Pensionärer
Ja, det är ju prexist sådana projekt som jag själv håller på med, båd delfinansierade och ofinansierade - det är ett bra sätt att hålla sig i trim - lusten att försöka skildra ett område bättre och bättre allt eftesom man lyckas lära sig dess kvaliteter.
Ingen som helst kritik - en allmän kommentar - nu på hösten när det är så "kulört" och ljust fastän molnigt så blir ju dynamiskt i alla fall. Men man ser et tydlig skillnad mellan bilderna ändå även om inte ljusförhållandena var exakt de samma.
Så jag har bara en fråga! Det finns bara info om LightRoom i din Exif och att det är "bracketing"/gafflat. Och eftersom jag inte kan Canon så vill jag fråga. Får du en bild ur kameran som är färdig HDR där kameran snabbt har gafflat, eller finns det en feature i LR för HDR - Jag har en kompis som har LR men som har en äldre Canon av lite enklare typ, där han inte direkt kan ta "gafflat", utan manuellt - så frågan är för hans skull om han kan ta tre bilder och få HDR via LR?
Bägtjesen
Svaret på båda frågorna är nej.
Med kameran kan jag med automatik ta 3 bilder med olika exponering men det sker ingen omvandling/hopslagning till HDR där.
I lightroom kan jag med högerklick på bilden välja att redigera i annat program och man kan också i välja att gå direkt till sammanslagning i HDR pro i photoshop.
Efter bearbetning i det program jag valt sparar jag "tillbaka till" lightroom så att jag ska kunna hitta alla bilder i dess databas När jag ska lägga ut bilden på nätet exporterar jag den från lightroom och det är nog därför bara det programmet syns i Exif.
Värd för Pensionärer
Ja, trodde nästan det - det har visat sig även i de program jag kört för HDR att de (programmen) är mycket duktiga på att hitta samma punkter i alla tre exponeringarna, även vid tagningar på frihand. Det enda jag funnit är ju det självklara - att man behöver ta med något lite mer, för det är ju bara det gemensamma utsnitt som finns med i alla tre bilderna som kommer att utgöra den nya HDR-bilden.
Tack för svaret!