Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2729 ggr
Abico
0

Köpråd systemkamera?

Jag har länge funderat på att byta ut min Konica Minolta Z3 mot en system kamera. Speciellt har jag spanat på en Nikon D40.
Har ni några bra tips på inte alltför dyra system kameror som passar en inte alltför erfaren fotograf som mig?
Och är det någon som har en D40 som kan visa lite bilder så man får se mer än Cyberphotos test bilder?

Kram Hanna

Hanna 

Anna
0

Ska kamerorna ligga i D40:s prisklass ungefär? Isåfall rekommenderar jag D50 skarpt.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Linafoto
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag rekomenderar Canon EOS 350D Skarpare ;P haha. Nämen den hav värkligen underbara färger 350d.

emmaa
0

#1 Jag håller med Attlid, D50 är en bra kamera. D40 må vara nyare men har inte alla funktioner som D50 har.

/Emma

bildochfoto
0

Det finns olika fördelar med Nikon och Canon. Man ska vara medveten om att när man köper en systemkamera så köper man in sig också in i vilka objektiv man har tillgång till i framtiden.

Oavsett vilken man väljer Canon eller Nikon så finns det nog ungefär lika bra optik. Jag gillade Canons menysystem och att det var enkelt att förstå kameran. Vad jag inte gillar med Canon är deras mjukvara där är Nikon betydligt bättre..

Abico
0

#1 - Jag har ju sett på dina bilder vad den kameran kan göra med rätt person bakom. Grejen var att den enligt bla. cyberphoto inte görs längre och med tanke på hur jag letade efter min Konica Minolta Z3 (också utgången vid köp) så vet jag vilka problem det kan vara att hitta en. Så det var väl andledningen till att jag kollade på D40 istället.

#2 - 350D eller 400D var de första jag kollade, vet inte vad som fick mig att ändra mig, men jag har dom allt i tanke ;P

#3 - Jag har hört det samma, att dom tagit bort en del knappar och dyl. samt stoppat in fler grejer i menyn istället. Tydligen lär det vara ett bättre alternativ om man ska köpa sin första systemkamera, men så är det försäljarens ord också XD

#4 - Okej, ännu en sak att fundera över, jag jublar inte direkt :P

Hur är det att köpa en kamera över blocket eller dylikt?
Törs man det?
Med tanke på vad jag tjänar (snarare inte tjänar) så lär det ta ca. 2 år att spara ihop pengar till en vettig kamera, om man inte lyckas övertala pappa att sponsra med så där 5.000 kr *S*

Kram Hanna

Hanna 

Norrskenet
0

En fråga som jag tycker att du borde ställa dig är vilken typ av bilder är det som jag inte kan ta med min nuvarande kamera. Den har ju 4 Mpixel och 12 gångers zoom och är inte alls dålig, utan fått ganska bra recensioner. Är det värt att satsa 5- 10000:- för att få dessa bilder. Det är ju så att ofta är det inte kameran som gör bilden utan fotografen. OK den har inte RAW-formatet om man är ute efter det ,men samtidigt är det en behändig kamera som man alltid kan ha med sig. Ja, vet att man kan bli sugen efter en ny kamera, precis som min pappa blev sugen efter en ny bil vart tredje år (ungefär) fast han egentligen inte behövde en! Men han ville känna "nybilslukten" igen.

bildochfoto
0

Man ska vara medveten om att objektiv är väldigt dyra när man köper systemkamera.

Dock har man intresset och vill göra mer av sin hobby så kan det ju vara värt att lägga ner tid och pengar.

Just det tid. En systemkamera kräver också mer av den som fotar och du får lägga ner mer tid på att lära dig om hur en kamera och fotografi fungerar. Är du intresserad av det är nog systemkamera ett rätt val….

Precis som norrskenet säger så gäller det att veta vad man vill ha och varför..och inte bara vilja känna lukten av "ny bil"

Bengan
0

Som ägare av en Konica-Minolta Z5 som är storebror till Z3 så kan jag nog ge några svar på varför man vill ha systemkamera istället. Både Z3 och Z5 är alldeles utmärkta kameror, men de har ett problem. Behöver man fota när det är lite skumt så blir det mycket brus i bilderna. Jag föredrar att köra på max iso 100, för redan vid 200 märks det att bilderna blir gryninga. Behöver man då fota något som rör sig, till exempel katter eller rallybilar (vilket är mitt område) så räcker det inte till riktigt.

Därför går jag och funderar på ett kamerabyte till systemkamera, men kommer givetvis att behålla Z5.an då den funkar bra i många lägen. Varför Abico vill byta kamera vet dock inte jagFlört

Mvh Bengan

Gertmo
0

Jag har en D40 och den är mkt bra för mig som nybörjare Flört Har fotat en hel del med kompisars D50, men gillar D40 bättre. Gillar mest att fota djur & natur och för det är den underbar tkr jag, har lärt mig enromt mkt även om jag bara har haft den i knapt en månad. Bilden nedan är fotad med D40 om du skulle vilja se hur bildkvalitéten etc blir.

//Emelie

Anna
0

Själv tycker jag att D50 ligger mycket mycket bättre i handen, D40 är ju helt klart för liten för mig iallafall. Med en sådan pass liten kamera får jag bara kramp i handen av att behöva hålla så hårt i den för att inte tappa den. Med D50 sitter den rätt i handen direkt och man behöver knappt hålla fast alls. ;)

Jag vet att D50 ska utgå (har redan gjort?) men jag tycker du ska prova bode D50 & D40 i en fotobutik och se vilken du gillar bäst. Lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Indeloom
0

D50 börjar nog bli svårt att få tag på numera. Den har ju ersatts av D40.  Spara lite till och köp en D80 :-)

// Hasse

Abico
0

#6 - Mycket bra sagt, jag satte mig faktiskt ner och funderade en liten stund på svaret. Det är det här med att jag vill fota mer "action" bilder på ridklubbens hästar, jag vet inte hur många gånger jag kommit hem från tävlingarna med bara suddiga, grymt korniga bilder där man knappt sett att det är hästar på. Jag vill också ha en kamera som fixar lite mörker utan att göra hela bilden till tuggummi. Och jag känner igen det där med "ny bils lukten", jag kollar alltid på ny kamera och har gjort det sedan jag fick min första digitala kamera :P Men nu käner jag på riktigt att en ny kamera skulle behövas, på sista tiden har det inte blivit alls mycket bilder efter som att min kamera inte fixar dom förhållandena som jag vill fota i, vilket är synd.

#7 - Jo, det med objektiven är väl det som oroar mig mest.
En fråga jag undrat över ett tag är, blir inte kameran väldigt fram tung om man sätter på ett stort objektiv? Jag har ju aldrig provat att hålla i någon, men visst är det så? :P

#8 - Det är precis som du säger, den funkar inte om man ska hinna med snabba katter eller hoppande hästar. Men precis som du kommer jag köra med in Z3:a i flera år till då den för övrigt är en bra kamera, nu på sista tiden har den dock knasat sig då och då, så jag hoppas att den inte går sönder som min gamla kamera (den bara slutade fungera).

#9 - Bilden såg mycket fin ut :) D40 och D50 tycks vara väldigt bra kameror för djur ägare ;P

#10 - Jag har visserligen ganska små händer ;P Jag som trodde D50 och D40 var samma storlek o.o Nu får jag ta och kolla upp det här XD Jag misstänker att man kan tjäna ett par hundringar på att köpa D50, frågan är om vi orkar flänga runt efter den precis som med Z3:an. Jag får väl ta och försöka prova i affären, Lasse här i stan brukar ju ha det mesta ^^

#11 - Jo, det är kanske en bra idé. Frågan är om jag lyckas spara så länge, mina pengar har en angelägenhet att försvinna XD

Kram Hanna

Hanna 

iken
0

#6 och #7 mycket bra inlägg

#7 såg förresten att du i en annan tråd nämnt Canon Powershot A640 som en av de bästa kompaktkamerorna. Jag kollade mycket på den och A710 innan jag slutligen bestämde mig för den senare pga bildstabiliseringen och möjligheten att ta skarpa kort inomhus utan blixt och nattetid ute. Men A640 har nog lite skarpare optik i dagsljus. Den har spektakulär bildkvalitet. Jag tror inte någon systemkamera på marknaden kan prestera samma bildkvalitet utan att man köper till dyra objektiv.
Vad tror du? Hur mycket landar en systemkamera på egentligen om man vill ha en optik som är minst lika bra som A640?

oliven
0

Testar 1 Bildkvallitet

oliven
0

Testar 2 bildkvallitet

oliven
0

Appropå sysytemkamera och bildkvallitet testar jag lite i #14 , #15 och nu med!

Ang tråden. Annars har väl många bättre kompakta digitalkameror manuella inställningar så man kan leka som en systemkamera. Jag ser fördelarna med båda typerna.

Martin
0

Utan att ta ställning för eller emot något (har själv ingen direkt erfarenhet av Systemkamero, har en "avancerad kompakt" - Canon Powershot S3 IS.

En kamera som "kan allt" (macro, telezoom osv) måste ha begränsningar någonstans, inom något område. Om den inte skall bli våldsamt dyr. Det finns en anledning till att det finns objektiv med fasta brännvidder för systemkamerorna, liksom att det finns andra objektiv som kallas för telezoom och ofta är billigare. Anledningen är ju såklart att inget kan vara lika bra på alla områden, om ett 100-400 objektiv var lika bra och i samma prisklass som ett fast 400 så kan man ju säga att 400:at är ett dåligt köp, då det ger mindre för pengarna.

Nu är det oftast inte så som jag förstått det, och det är väl lite det som det hänger på.

Jag köpte min Canon för att ta steget mot systemkamerorna, utvecklas i mitt fotograferande och se om det är något jag vill lägga stora pengar på, när jag inte kommer att förvänta mig någon inkomst på det (och inte heller VILL leva på det - även om det säkert finns folk här på sidan som tycker man är tokig när man säger så *s*). Min kompaktkamera, med manuella inställningar och som ger mig stor behållning kostade 6.100 kr med minneskort.

Skulle jag köpa en av de billigare systemkamerorna (men som skulle tillfredställa mig) med låt säga två objektiv, så skulle jag nog inte hamna under 25.000 om jag skulle ha ett objektiv jag verkligen vill ha (och det skulle jag ju såklart om jag nu skall "satsa").

Det kommer nog att bli ett mellanting, framåt hösten blir det nog en systemkamera med "mellanobjektiv", sedan får man lägga på sparhögen tills man kan uppgradera sig efterhand. Det är nog så många av oss som har fotograferingen som ren hobby gör och får göra. Har man för avsikt att tjäna pengar på, eller jobba med fotograferingen, förstår jag att man har helt andra prioriteringar.

Och, vill man bara ta foto för dokumentationens skull (av vardagliga händelser) så tror jag att många skulle klara sig bra med en kompaktkamera.

mvh Martin

Hannahkarlsson
0

Själv har jag en D80 och den funkar utmärkt. Om du vill kan du kolla in på min hemsida www.hkfoto.webb.se och se bilder jag fotat med den. Men om du vill ha en lite billigare kamera så kan jag rekommendera D50 eller D40. Har själv haft en D50 innan jag fick min D80 och den är bra. Har läst tester om D40 och den fick högt betyg. ;)

Men iallafall.. lycka till med vad du än väljer!

MVH Hannah

Vettarna
0

Vi håller på att ska köpa en systemkamera och har lite funderingar om gamla objektiv passar till de nya systemkamerorna som finns på marknaden.

De objektiv vi har sedan förut passar till Pentax och har bajonettfattning.

//Ann-Christine

Lagerquist
0

Något att tillägga som jag inte såg att ngn skrivit innan är att D40 inte har inbyggd auto fokus vilket gör att antal objektiv som passar blir betydligt mer begränsad, objektivet måste alltså ha inbyggd af för att du ska kunna fotografera med det, vilket jag misstänker ;)

Använder själv en D80 som jag är mkt nöjd med men annars rekommenderar jag nog D50 ;)

MVH / Lovisa

gurin
0

Vettarna, ring Cyberfoto och kolla. Passar de så har Pentax två mycket bra modeller och K10D har fått mycket bra kritik.

mvh/gurin

[mingdie]
0

Vettarna. Alla gamla Pentax och tredjeparty objektiv med bajonett fattning passar dom nya Pentax kamerorna. Även äldre Pentax objektiv med skruvgänga passar med en adapter ring. Vilka objektiv har du? Jag använder väldigt ofta mina gamla fasta objektiv till min Pentax. En annan som använder gamla Pentax objektiv är Bjorsa. Du kan se några av hans foton här.

http://www.eyefetch.com/profile-images.aspx?user=bjorsa 

Eddie

Vettarna
0

Hej!

Vi var till fotoaffären igår och provade med våra objektiv från -80 talet och tyvärr kunde inte kameran kommunicera med de objektiven.

Det blev en Nikon D40 som vi nu håller på att lära oss. Den gamla Pentax kameran behåller vi ifall det någon gång blir aktuellt att ta kort med filmrulle.

//Ann-Christine

[mingdie]
0

#23 Det var synd att du gick till fel kamera affär. Det är tråkigt när personalen inte vet vad dom gör. Jag antar att personen inte gick in i menyn och ändrade en inställning som tillåter manuella objektiv och sedan visade hur man får kameran att mäta ljuset samt hur man ställer in anti skak så att det fungerar på alla objektiv.

D40 är också en bra kamera som kommer att fungera fint för er.

Eddie

Spaderdam
0

hej jag ska snart köpa en systemkamera jag älskar foto och det är nått jag värkligen vill sattsa på . jag har en ganska dålig kompakt kamera och vill köpa en bra men billig systemkamera . jag har kollat jätte mycket på olymus e-400 det är det jag kan ha råd med typ . men nu har jag läst (för femte gången) vad cyberphoto har att säga om den och det visar sig att den har dålig af och bara tre af punkter . inte så bra eftersom jag nästan bara anvnder af . mf är jätte skoj men jag är nybörjare på det så jag behöver en med bra af . några förslag om en billig systemkamera med bra af och bra megapixel antal ?

jag behöver hjälp fort !

mlij
0

Hej!

som tråden handlar om så vill jag köpa mig en digital systemkamera. men har väldigt svårt att välja i djungeln… Jag har för nuvarande i digital väg en Nikon L101, den var inte superdyr när jag köpte den men den funkar väldigt bra tycker jag när jag jämför med kompisars "vanliga" digitalkameror…

Den jag har den har 6,2mp 5x zoom osv, tar faktiskt bra macro, och jag är lite rädd att köpa en systemkamera och inte tycka att det var ngn särskilt stor uppgradering.

Jag tar mycket djurbilder, särskilt på husdjur och insekter har det blivit en del med, blommor och natur. Pga djur intresset bör jag ju ha en kamera med snabb slutartid, gärna en som startar upp snabbt också, af vore praktiskt, och macro fotografering älskar jag… tycker även om att pyssla med bilderna i photoshop. Dock är jag amatör på fotograferandet, och vill helst för tillfället inte spendera mycket mer än 10.000kr på ett kamerahus inklusive iaf minst ett objektiv… :/ Men jag vill kunna köpa fler objektiv i framtiden.

Har två gamla systemkameror, icke digitala då, en Canon och en Chinon.. kommer ej ihåg namn på dem nu. Så jag har erfarenhet av systemkameror innan, men inte digitala. (brukar ha svartvit rulle i ena och färg i andra…)

Någon som har den blekaste aning om vilken/vilka kameror jag bör välja mellan och varför..? D40 Nikon inte något alternativ pga avsaknaden av af-motor i kamerahuset.  Mycket tacksam för hjälp! (ursäkta för ett långt inlägg)

/Emelie

Stesse
0

Som #21 mfl. ovan nämner så har Pentax mycket fina och prisvärda kameror. Jag kan rekommendera K100D som en mycket bra instegskamera till bra pris. Den passar både nybörjare och avancerade amatörer. Sedan finns den prisbelönta K10D att uppgradera till.

K100 har bra autofokus, flera val av mätning bla. spot, bildstabilisering mm.

Den inbyggda bildstabiliseringen på pentax K100D fungerar på alla objektiv. Som nämdes ovan i #22 De flesta av alla äldre objektiven med Pentax fattning passar direkt till K100D och K10D.

Till Nikon Canon mfl. måste man köpa speciella och klart dyrare objektiv för att få bildstabilisering.

Jag vill inte säga att Nikons instegskameror är dåliga, men jag skulle välja bort Nikons instegsmodeller till fördel för Pentax och Canon. Däremot på dyrare modeller så ligger Nikon på absoluta topp tillsammans med Canon, Pentax och kanske någon till. Det är som vanligt beroende på vad man själv är van sedan tidigare och vilka funktioner man sätter värde på.

gurin
0

Spaderdam.

En E400 har inte dålig autofokus. Den har tvärt om mycket bra autofokus. Att ha tre fokuspunkter betyder att du bara har tre ställen att fokusera med. De flesta Olympus ägare kopplar dessutom bort två och använder bara mittpunkten. Det gör jag med mina E500 och E330. E400  har dessutom bättre autofokus än  den  E500 som Cyberfoto gav betyget toppklass.

När en Olympus påstår att den har fokus har den verkligen också fokus. En del andra kan det vara lite si och så med. Vad som Olympus dock är dålig på är snabbheten. Det tar lite längre för en E400 att hitta fokus än tex en D40, men prövar du inte kamerorna sida vid sida, eller har stor vana att använda en Canon eller Nikon så lär du inte märka av skillnaden. Skall du fota sport i dålig belysning välj en Canon. Skall du fota stilleben, välj en Olympus.

Helt klart är i alla fall att du får ett mycket mindre (lättare) system om du väljer E400. Då menar jag inte själva kameran som visserligen är marknadens minsta, utan objektiven som är mycket mindre än motsvarande hos andra märken. Dessutom är även kitobjektiven skarpa från kant till kant.

Har du kollat in E400 så strunta i vad Cyberfoto skriver om att den bara har tre fokuspunkter. Vad som kan vara lite värre är dock vad Cyberfoto skriver om objektiven, när de helt korrekt påstår att man inte bör använda dem över f11 utan att också skriva att det i princip aldrig finns någon anledning att fota över f11 med en kamera med 4/3 sensor. Du har tillräckligt med DOF vid f8. Lägg däremot märke till att nästan alla objektiven fungerar utmärkt vidöppna, även de billiga, vilket man inte kan säga om särskilt många objektiv.

mvh/gurin som tveklöst rekommenderar en E400 utan att själv äga någon men som har E500 och E330. Kan du spara lite till så satsa på en E510 och du får samma objektiv, en lite större kamera men med antiskak och komprimerade RAW-filer. Vissa hävdar dock att kodak-sensorn i E400 ger bättre bilder än Panasonicsensorn i E410 och E510.

mlij
0

Är något rädd att jag kommer bli besviken om jag köper en för "enkel" kamera. Jag har ju både min Canon systemkamera och Chinon att jämföra med + en bra Nikon digitalkamera… Lägger hellre ut lite mer då… Fotograferar inte så mkt med de vanliga systemkamera längre pga att jag inte har tillgång till något fotolabb längre. =/

Caroliiine
0

Jag köpte för ett litet tag sedan en Nikon F65 analog systemkamera som är smidig och lätt att använda:) Detta är min första systemkamera, och jag hade fastnat lite för Nikon F 75 eftersom skolan har sådana, men det blev en 65:a istället. Jag har inte märkt någon större skillnad mer än att f 75 kanske är något snabbare.

Sen är F 65 lite lättare att få tag på.
Det är ren kamera jag skulle vilja rekomendera! Om man vill köra analogt vill säga…

Lycka till!