Foto iFokus

Foto

Etikettsäljes-köpes-bytes
Läst 923 ggr
CorneliaAndersson
2013-10-10 23:13
0

(K) Ev. Kamera

HejHej, är jättesugen på att ha något annat än bara mobilkameran och vanliga digitalkameror och skulle nu vilja upp på system-kamera modellen.
Eller iallafall en kamera som tar ungefär lika skarpa bilder.
Har sett att det finns systemkameror som liknar en vanlig digitalkamera.

Finns det någon här som har något sådant till salu för en ganska billig peng här i Skåne så hör gärna av er!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
2013-10-10 23:31
0

Skulle detta kunna vara någonting tror ni?

http://www.netonnet.se/art/foto/kompaktkamera/aventyr/andersson-wfc10/181446.4558/

Inte för att jag kommer fota så mycket under vattnet men..

/ Cornelia Andersson,

Paltn
2013-10-11 00:08
0

Inte ifall du vill upp i systemkamerakvalitet på bilderna, skulle kunna sätta mina slantar på att mobilkameror som de i s3 s4 iphone 4 och 5 etc…tar 10ggr bättre bilder än den där anderssonkameran.

Andersson är ett budgetmärke NetOnNet använder sig mycket utav, vilket är ypperligt till vissa saker som man kan acceptera billigt pris och kvalitet därefter, men en kamera i 500kr-klassen från andersson skulle jag inte lita på. Brödrost kanske, men inte en kamera. =)

Vill du upp i systemkamerakvalitet men endå hålla nere storlek på kameran så skulle jag nog rekommendera att du kollar närmare på hybriderna, sås om nikon coolpix m.fl i prisklassen runt 3000+

Tyvärr går det inte tumma så mycket å priset vad gäller kamerakvalitet, då systemkamerans kvalitet oftast beror på att fotografen har väldigt mycket inställningar till alla situationer att välja på och då enkelt ha alla verktyg för en bra bild till hands direkt i kameran, ska du ha en billigare kamera så lär du troligen behöva många av dessa inställningar serverade i din omgivning istället, rätt ljus etc.

// Paltfan

CorneliaAndersson
2013-10-11 00:11
0

Tack för tipsen!:)

Det jag egentligen mest kommer fota är ridtävlingar och kaninbilder typ.
Oftast då utomhus i soligt- eller snöväder.
Det är det enda inprincip

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
2013-10-11 00:17
0

Kanske en kompaktkamera?:)

/ Cornelia Andersson,

Bagtjesen
2013-10-11 01:13
0

På hästar har du ingen chans att få bra bilder med kompaktkameror - det är en kompaktkamera du själv föreslår (Andersson) i inlägg #1.

Kompaktkameror saknar möjligheten att bytta till större teleobjektiv.

För att komma någotsånär i klass måste du upp på Nikon1 eller Panasonic Lumix om du vill ha det som är lite mindre, annars är det samma rekommendationer jag kan göra som till Flingans i tråden "Vilken kamera rekom…". Du hamnar som lägst på 7-10000:- om du vill ha litet kompakt och bra bilder. Större kamera men bra bilder från instegsmodellerna Canon 110D, Nikon D3200, Pentax K-500.

Hybridmodeller som Nikon Coolpix som Paltn föreslår är mellanting mellan Nikon1 och Lumix, och kompaktkameror.

Det är ett val mellan bildkvalité, storlek, och pris.

JazzBass
2013-10-11 08:41
0

Skulle rekommendera att du tar en koll på Nikon 1 V1, den går att få riktigt billigt nu (ca 3000kr med ett objektiv) och är en systemkamera som man kan använda olika objektiv på, och det finns ett antal helt bra objektiv till den i rimlig prisklass (kring 1500-2000kr per objektiv) och några som är väsentligt dyrare än det men som man nog bra klarar sig utan.

Om man inte vill upp så långt i pris är nog en "lyxkompakt" av lite äldre modell också ett bra köp. Till exempel så finns Olympus XZ-1 som jag tror kunde passa bra.

Den där Andersonkameran kan du sålla bort direkt. Man kan inte förvänta sig speciellt god prestanda i en kamera i den prisklassen. 14 megapixlar gör man absolut inget med i en kompaktkamera om objektivet inte samtidigt är rysligt skarptecknande, och om kameran är så långsam att man missar de flesta fototillfällena innan kameran hunnit reagera på avtrycket så är det inte så kul. Jag misstänker starkt att den där kameran varken har nåt skarpt eller ljusstarkt objektiv, eller är nåt vidare snabb i hanteringen. En ca 4-8 år gammal digital systemkamera av instegsmodell som du kan få för nästan samma pris, levererar med säkerhet mycket bättre bilder och är avsevärt snabbare i hanteringen än den där lilla klena kompakten. Så om du vill göra ett kap, satsa på en sådan med kitobjektiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

LinaLj
2013-10-11 09:38
0

Jag har en begagnad Samsung GX 1L som är till salu. Det är visserligen ingen kompakt variant utan en "traditionell" digital systemkamera.