Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 970 ggr
dorismatte
0

(N) Kritik höstskog

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute idag i skogen och testade lite med kameran. Har tidigare främst testat mig fram hemma och har då haft lite problem med ljussättning. Tänkte kolla om jag skulle kunna få lite kritik på två bilder från skogsturen helt enkelt. Försöker främst lära mig hur jag kombinerar ISO, bländartal och slutartid.

Hittade denna lilla svamp helt ensam mitt på en liten stig och tyckte att det såg så höstigt ut!

dorismatte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra bilden

Bagtjesen
0

Tycker du har lyckats bra trots omständigheterna, och med bara manuella inställningar -  du har haft väldigt lite ljus till ditt förfogande och satt ISO till 5200, och ändå bara fått 1/25s och 1/40s i slutartid.

Bilderna blir utifrån det inte så dumma. Och det var ju det som du ville veta?

Eftersom det varit så skumt när du fotograferade så fick du kanske fokuseringsproblem?

Du har bra skärpedjup i bild 2 som går från eldstaden och försvinner ut mot tallarna och sjön.

I bild 1 har du tyvärr fått skärpan framför svampen så att svampen är lite suddig. Svampen är förresten högst troligt en Giftkremla (Russula emetica), eftersom det ser ut att vara blandskog (m gran och björk, och blåbärsris), hade det varit bokskog eller annat hade det varit någon annan sort - de är förfärligt lika varandra…

JNN
0

I första bilden är mycket riktigt skärpan framför svampen, men det kanske beror på om du använt dig av alla fokuspunkter?

Om så är fallet väljer kameran den fokuspunkt som först träffar något, alltså det som är närmast kameran i det här fallet skulle det då vara lövet framför svampen.

Den andra bilden är fin med sitt korta skärpedjup, det enda jag kan anmärka på är väl om man tittar på sjön och även trädstammarna  så lutar bilden något. I bland gör inte det nåt, men just vid sjöar och hav eller vatten överhuvudtaget är jag lite "allergisk" mot lutande horisonter.

Men du är på gång!🙂

dorismatte
0

Jag hade på autofokus när jag fotade svampen, ja. Märkte inte att den var lite ur fokus förrän ni sa det. Jag har inte tränat upp mitt öga än, märker jag. Finns det möjlighet att inte använda sig av fokuspunkter när man kör autofokus? Eller jag kanske helt enkelt bara behöver träna på användningen av autofokus? ;) I vissa fall känns det lättare att köra auto istället för manuellt. 

Det gjorde det lite svårt att ta bilden, när trädstammarna var lite sneda jämfört med horisonten. Håller med om att det är lite irriterande att jag inte lyckades få en rak horisont.

Vad säger ni om inställningarna? Hur skulle ni rekommendera att ha dem jämfört med hur jag haft de? Jag försöker hålla nere ISOn eftersom jag förstått att högre ISO ger "knottriga" bilder. Vad jag minns så använde jag 200 resp 800 i ISO till dessa bilder. Sen känner jag ibland att jag är lost när det kommer till bländartal och slutartid. Jag har förstått att lägre slutartid kan ge skakiga bilder om jag inte använder stativ. Jag har också upptäckt att ju högre bländartal vid exempelvis fotografering av en molnig himmel kan framhäva molnen. Dock blir träd och dylikt som också är med i bilden riktigt mörka när bländartalet är högt. Men jag kanske är helt ute och cyklar?

JNN
0

Nja du är inte helt ute och cyklar. Ett högre bländartal betyder att bländaröppningen är mindre och släpper därför in mindre ljus. Skärpdjupet påverkas också, det blir längre ju mindre bländare man har, men oftast går man inte hur långt som helst då skärpan börja bli dålig igen  om bländaren blir för liten.

I och med att bilden blir lite mörkare om du bländar ner så kan det vara därför att du upplever molnen mer framträdande, den blir ju inte lika mycket exponerad. I bland kan man ju vilja ha en snabb slutartid, om man t ex fotar fåglar, då är det bättre med stor bländare, för då medges en snabbare slutartid.

Och ISO tycker jag att du valt rätt i dessa fall, i skog och natur är det ofta rätt mörkt, och för att hålla ner slutartiden kan man då behöva höja ISO-t. Upp till 800 är inget problem med din kamera, i vissa fall kan du ha ännu högre, men då blir bruset mer påtagligt, särskilt om du vill beskära bilden mycket.

Och dina första frågor, om autofokus. Autofokus betyder ju bara att kameran fokuserar själv, stänger du av den funktionen, som du gör på objektivet, då måste du själv fokusera med hjälp av fokusringen längst ut på objektivet. Då har du inga fokuspunkter.

Vilka fokuspunkter du vill använda väljer du själv genom att antingen göra det i menyn eller då genom att trycka in den högra av dom två små knapparna längst upp på baksidan av kameran, dom du använder för att zooma in och ut med i en redan tagen bild som du tittar på, då ser du i displayen vilka punkter som är aktiva. Du väljer genom att antingen rulla på ratten vid avtryckaren eller stega med knapparna intill skärmen/displayen.

Själv använder jag endast den punkten i mitten för att vara säker på att det jag vill få skarpt blir det också. Den är oftast säkrast också.

Har du alla fokuspunkter väljer kameran den punkt som träffar närmaste föremål, så det blir ju inte alltid som man själv vill.🙂

dorismatte
0

Aha! Nu förstår jag! Tack så jättemycket för förklaringen, kände att jag fick lite större förståelse. Bara att testa vidare nu! :D