Bildkritik (M)
Bra plÄtat, men det var ju redigeringen (=beskÀringen?) du vill ha kritik pÄ.?
Rent allmÀnt blir vÀgen för dominerande, och rÀtt fram.
Den liggande bilden innehÄller för lite av trÀdkronorna. Trots relativ vidvinkel skulle jag nog ha gÄtt nÄgra steg lÀngre baÄt, och dessutom gÄtt lite ner Ät höger (i sluttningen?). Varför inte skita/blöta ner skorna?
Den stÄende (första) bilden innehÄller meer av trÀdkronorna, men Àven dÀr skulle bilden tjÀnat pÄ ett annat förhÄllande till vÀgen.
Tack! =) Det var mest fÀrgerna/contrasten jag menade, men beskÀringen Àr ju ocksÄ kul att fÄ lite konstruktiv kritik pÄ! Hahah fÄr aldrig till mina beskÀringar tydligen :(
Det var bara ett par snabba bilder dÄ jag och min pojkvÀn var pÄ vÀg hem och han inte gÀrna vill stÄ och vÀnta.
Tycker att det beror pÄ, det gÄr nog inte sÀga nÄt generellt, men som regel ökar jag nog kontrasten, med vissa undantag.
Tycker att det tenderar att se lite dassigt ut i bland.
HĂ€r funkar det Ă€ndĂ„ rĂ€tt hyfsat, och vad det gĂ€ller kompet nĂ€r det nu kommit upp sĂ„ gillar jag första bilden lite mer, men den andra har lite mer av den rödgula höstfĂ€rgen i loven i trĂ€det till höger, det Ă€r ocksĂ„ ett plus i kanten.đ
Ja dĂ„ kan jag konstatera att JNN hĂ„ller med mig - en kombination av de bĂ„da hade varit bĂ€ttre đ.
NÀr det gÀller kontrasten sÄ Àr det svÄrt att sÀga, bilderna Àr ju inte i sÀrskilt lÄg kontrast, nÀr man ser de sÄ hÀr lite lÄgupplösa och komprimerade. Jag har inte det objektivet sjÀlv sÄ att jag vet hur kontrastrik bilden brukar bli. Normalt för det nikkor 18-105 som jag har sÄ Àr det lite för soft och behöver ÄtgÀrdas uppÄt - men inte mycket.
Om du har D3100 instÀllt pÄ att spara Jpg i högsta Upplösning sÄ blir det vÀl ca 4-6 MB, att dÄ jÀmföra med den lilla information som finns kvar i 275KB (ca en femtondedel - en tjugotvÄondedel) Àr ogörligt!
Det Àr ocksÄ svÄrt att avgöra vad som Àr för mycket kontrast i bilder som redan Àr sÄ kontrastrika - och hela bilden ligger Ät det mörka hÄllet - nÀstan allt ligger pÄ den mörka halvan i histogrammet. Och till "syvende och sidst" - om du uppfattar bilderna som för kontrastrika , sÄ testa i full Upplösning hos nÄgra andra kompisar pÄ deras bildskÀrmar för att se om det Àr en tendens i bilderna, eller om det Àr dina instÀllningar pÄ bildskÀrmen som Àr för skarpa.
#6 - kontrastrika var kanske inte rÀtt ordval fototekniskt, jag menar det i den vidare bemÀrkelsen - i det hÀr fallet mer betydelsen att det Àr mÄnga fÀrger och mÄnga nyanser av de fÀrgerna och "kontrasten" i det lilla Àr ju de gula (var och en smÄ) bladen pÄ marken, och i trÀdet till höger grÄgul bakgrund med flÀckvisa rödare blad, liksom i busken i bakgrunden, nÀra mitten.
Men nÀr jag ser "mer Ät originalbilden" sÄ Àven om bilderna inte Àr direkt jÀmförbara sÄ Àr bilden omfÄng större. Och den senaste bilden Àr bÀttre. Att minska kontrasten för en hel bild gör nog att den blir murrigare, precis sÄ som #4 JNN sÀger. Jag tycker det Àr att föredra att individuellt i delar av bilden öka eller minska kontrasten.
En "plottrig bild" som den med alla löv-detaljer kan se mer kontrastrik ut Àn vad den egentligen Àr, och dÄ Àr det nog fel med kontrast-spaken som patentmedicin.
à ter till det dÀr med att kolla pÄ andra skÀrmar varav en skÀrm skall vara av bra kvalitet och helst kalibrerad - Det Àr poppis med laptops numera men ders bildskÀrmar Àr oftast hopplösa och problematiska eller omöjliga att fÄ till.
Den senaste bilden Àr mycket bÀttre, pÄ mina kalibrerade skÀrmar. I hösten finns det trots allt sÄ mycket ljus - varför inte lÄta bilden Äterspegla det?
#6 - Om den bilen Àr bÀttre, Àr nog upp till var och en, alla har vi olika tycke och smak. Det beror ju Àven pÄ hur man vill visa upp sin bild. NÀr du sjÀlv Àr nöjd sÄ fÄr man vÀl kalla det för en bra bild. Sen vet man ju att andra har andra Äsikter.
Men jag tycker nog faktiskt att den bilden blev trevligare, mycket beroende pÄ att dom fina höstfÀrgerna framtrÀder tydligare i den. Det betyder inte att jag tycker att dom tvÄ första bilderna Àr dÄliga.
Dessutom Àr det bra att man vÄgar testa sig fram och köra sin grej och det Àr ju bra att man dÄ fÄr höra andras Äsikter om vad som kan vara gÄngbart eller inte.
Men i slutĂ€ndan vĂ€ljer man sjĂ€lv hur det ska se ut!đ