bild från stranden!
Hej alla glada!
Har fått mycket bra kritik här! har blivit sjuk just nu feber , men när jag blir frisk ska jag ut och fota igen, och ta åt mig allt som jag har lärt mig här, så att jag får rätt inställningar! :)
Här kommer en bild i alla fall som jag tog vid stranden! Ja, jag har ej använt stativ, skulle ha gjort det, så att inte horisonten ser sned ut, men ändå tycker jag att det blev ett ganska bra foto! den kanske ser en aning oskarp ut, då ska man höja Iso? men jag lär mig, till helgen blir det nog att ta några foton igen, och då ska jag försöka mig på dom inställningar som är rätt, dom som jag har lärt mig här på iFokus :) men det är inte lätt inte, men man får ej ge upp!
Ha en bra dag !
MVH / Sofi
Ut i skogen och rota, kanske finner du något att fota :P
Det här var en fin bild, även om den lutar lite men det går att räta upp den i ett redigeringsprogram.
Och du har delvis rätt i det du säger, här hade du kunnat ha högre ISO. Ljuset ser inte ut att ha varit så bra, och eftersom du fotat i Landskapsprogramet så väljer kameran allt åt dig gissar jag. ISO är på 100, och slutartiden 1/49s. Det är en väldigt lång slutartid för att fota handhållet, så jag tycker att du lyckats bra ändå.
Om du i stället fotat i A -läge (eller AV för Canon) och ställt in lämplig bländare, i ditt fall var det här f/7,1, så hade du kunnat välja högre ISO, kanske 400 utan att bilden blivit brusig. Då hade slutartiden blivit kortare och av den anledningen hade bilden blivit mera skarp.
Prova gärna att ställa kameran i A -läget i stället och se vad som händer. Man får mer möjligheter att påverka resultatet än i dom programerade lägena.
Hade du i stället haft stativ hade det inte spelat nån roll, då kan man ha lägre ISO, men är ljuset för dåligt blir ju tiden för lång även då om det finns nåt i motivet som man vill ska frysas, dvs inte röra sig.🙂
TACK JNN ! :)
Då ska jag testa det nästa gång!! :) Då jag blivit frisk igen! jag har antecknat allt i ett block nu, allt ni skrivit förut också! alla inställningar alltså :P så nu gäller det bara att testa och se vad som bli bäst!
Ha en bra dag !
MVH ! / Sofi
Du har rätt inställning i alla fall, det är bara att kämpa! Samma sak hos mig, man får öva och öva, man blir nog aldrig fullärd..
Hoppas du blir frisk snart så du får testa våra teorier!😉🙂
Nä man ska ju inte räta upp mer än nödvändigt, nu blev det ju rakt och fint!!🙂
hehe nä man ska ju inte överdriva 😃
Tack !
Mycket bra samspel mellan färg och det svartvita.
Men varför får jag en känsla av oljefilm i det allra nedersta delen?
Värd för Pensionärer
Tack! :)
jaadu , det vet jag inte, när du skriver så, så förstår jag va du menar :)
Ska försöka fixa det!
MVH ! / Sofi
sofinN. Det var en klar förbättring att du fick den lite i våg - men perfekt i våg är bilden inte… Man vill man ha en horisont i våg, eller som i det här fallet lite böjd p g a kanske både och jordens böjling och någon böjning i linsen (det är ju verklig vidvinkel), 20mm.
När det lutar lite och är kurvigt så behöver man räkna hur många pixel man har från horisonten upp till bildens överkant, och i det fall man inte har en hel horisont behöver man hitta två punkter, lika långt från höger respektive vänster kant. I många fall finns det bra raster/rutnät som man kan lägga över bilden när man vrider på den - då får ögat bättre hjälp! (Photoshop har sånt rutnät).
I stället för att välja högre ISO och få högre slutartider, så tycker jag att du skall använda ett staitiv som står vågrätt (de brukar kunna ha en liten färgad vattenbubbla). Då blir du friare i att använda bländare och slutartider, och det som jag tycker är väldigt intressant med din bild är vattensprutet över den mindre svarta stenen precis till vänster om den större stenen med gula alger!
Vatten är intressant och man vet inte vad man får för effekter med olika slutartider.
#7 Schnausertik. Jag tror att det har regnat i finkornig (men kanske inte alltid helrund) svart sand som brukar innehålla en hel del skiffer, och därmed åtminstone brukar den typen av sand alltid kännas lite oljig, även vid beröring!
Bägtjesen
Hej ! :)
jaa jag såg det på Photoshop att man även kunde hitta dom där två punkterna! men jag tog nu bara linjalen :P och drog lite rakt över horisonten för att räta upp den lite! men man ska nog absolut göra som du skrev, jag får testa det någon gång! då kan det ju bli betydligt bättre!
😃
Tack än en gång för dom fina tipsen!
ja nu gjorde jag ju hela bilden svartvit och tog fram lite av färgerna! Så därför blev det ganska svart i nedre delen av fotot :)
Jag ska kika efter ett sånt stativ också, med en bubbla, som ett vattenpass :P
Ha en fin kväll! MVH / Sofi